Close Menu
    Novo na sajtu

    PROMOCIJA KNJIGE SA DRAMSKIM PRIKAZOM VESNE V. MAKSIMOVIĆ: Kad smo „u službiˮ rata

    новембар 22, 2025

    VATERPOLO: Radnički „potopio“ Partizan na „Banjici“

    новембар 22, 2025

    USPEH KRAGUJEVAČKIH SREDNJOŠKOLACA NA TAKMIČENJU POSLOVNI IZAZOV: Proizvodi – za preduzetnički miran san

    новембар 22, 2025
    Facebook
    • Online Magazin
    • Marketing
    Facebook Instagram
    Kragujevačke novine
    • Aktuelno
    • U žiži
    • Grad
    • Društvo
    • Politika
    • Kultura
    • Sport
    • Projekti
    Kragujevačke novine
    Vi ste na: Home»Kultura»MONOGRAFIJA „SNOVI HILANDARAˮ: Od manastirskog gvožđa do reprezentativne knjige
    Kultura

    MONOGRAFIJA „SNOVI HILANDARAˮ: Od manastirskog gvožđa do reprezentativne knjige

    Kragujevačke novineBy Kragujevačke novineмај 7, 2025Нема коментара6 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    686djani Zlatar
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Kolekcija unikatnog nakita „Snovi Hilandaraˮ kragujevačkog zlatara i umetnika-dizajnera Slavoljuba Galića Đanija upravo je ušla u punoletstvo – navršava se osamnaest godina od kada je ova zbirka posebnih rukotvorina, visoko ocenjena i od stručne kritike i od posetilaca – definitivno kompletirana.

    Tokom proteklih godina Đanijevi „ručni radoviˮ izlagani su širom Evrope (Italija, Holandija, Austrija, Francuska, Bugarska, Rumunija), kao i u Srbiji i regionu. Međutim, od nedavno je ova kolekcija dobila i novu formu predstavljanja – kroz monografiju „Snovi Hilandaraˮ koju su izdali kragujevački „Koraciˮ.

    U knjizi su, pored uvodnog dela, recenzija i reči kritičara „kroz fotografije prikazana sva 33 primerka nakita koji čine kolekciju. Zahvaljujući kvalitetnoj štampi i grafičkoj opremi koju je uradio profesor Slobodan Štetić, verno su dočarane Đanijeve „maštarijeˮ, od kojih svaka ima jaku simboličnu poruku.

    Više puta je ispričana, ali uvek je zanimljiva priča kako je nastao nakit iz kolekcije „Snovi Hilandaraˮ.

    2 Stranica 20

    Svojevremeno je Đani otišao na hodočašće u Hilandar i šetajući po manastirskom prostoru naišao je na gomilu gvožđa koje je bilo odbačeno jer ničemu više nije služilo. Pošto se od ranije bavio oblikovanjem metala, pre svega zlata, sinula mu je ideja da bi ta „gvožđurijaˮ mogla da mu dobro posluži za budući rad.

    Monasi su mu dopustili da staro gvožđe ponese u Kragujevac, mada su se čudili šta će čoveku ta zarđala starudija.

    Ustvari, Đani u tom otpadu nije video obično, već – hilandarsko gvožđe i došao je na ideju da ga upotrebi za izradu sasvim nove forme nakita. Da napravi 33 eksponata kao simboliku na 33 godine Hristovog života, kombinujući delove gvožđa, veoma kvalitetno dvadesetčetvorokaratno zlato i komadiće dijamanata.

    Zamislio – uradio. Tačnije, radio je to neko vreme jer je hteo da svaki komad nakita bude unikatan, poseban i sa posebnom simbolikom, zato i svaki ima svoje ime, na primer – Nebeska kupola, Carska maslina, Vaznesenje, Spasenje, Hilandarske dveri, Vitlejemska pećina, Monaški prozor, Svetogorski put i tako do 33.
    Monografija „Snovi Hilandaraˮ ima još jednu dodatnu vrednost – uz fotografiju svakog eksponata objavljena je i po jedna kratka pesma u formi japanske haiku poezije, koja se po pravilu sastoji samo od tri stiha. Njihov autor je poznati kragujevački pesnik Slobodan Pavićević (1942-2013), pa su kao autori monografije navedeni i on i Slavoljub Galić Đani.

    – Sloba je među prvima video moju kolekciju i posle nekog vremena pozvao me je i pokazao da je za svaki komad nakita napisao po jednu kratku pesmu. Rekao mi je da mu je moj ručno izrađeni nakit bio jaka inspiracija da ga i poetski ovekoveči, objašnjava Đani.

    Na primer, uz figuru Carska maslina ide stih:

    Care Dušane
    Oko vrata masline
    Krst Jelenin snim.

    Ili, Svetogorski put „opevanˮ je pesmom

    Čujem očima:
    Beskonačnost vijuga
    Između zvezda.

    Posebnost monografije je i to što su svi tekstualni delovi objavljeni četvorojezično – na srpskom, engleskom, ruskom i italijanskom jeziku.

    Inače, Đanijeva kolekcija nakita izlagana je u reprezentativnim prostorima: posle galerije Narodnog muzeja u Kragujevcu, bila je u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu, u Vukovoj zadužbini, na Novosadskom sajmu, a vrhunac je izložba u Hramu Svetog Save u Beogradu 2021. godine i kuriozitet je da je to bila prva gostujuća izložbena postavka na ovom svetom mestu. Poslednje izlaganje bilo je sada u martu u Velikom izložbenom salonu Banskog dvora u Banjoj Luci.

    Nisu izostala ni visoka priznanja, među kojima su nagrada Vukove zadužbine, nagrada kapetan Miša Anastasijević, Đurđevdanska nagrada u Kragujevcu, a svakako najvrednije priznanje je što je kolekciju „Snovi Hilandaraˮ 2008. godine blagoslovio srski patrijarh Pavle.

    Mada je imao raznih komercijalnih ponuda, Đani je odlučio da ništa iz ove zbirke nakita ne prodaje.
    Uz ovaj tekst objavljujemo fotografije kompletne kolekcije Slavoljuba Galića Đanija.

    3 Stranica 22

    REKLI SU O KOLEKCIJI NAKITA
    Narod u Hristu i sa Hristom

    – Đani ima umeće starih majstora zanatstva, a lepota kolekcije proističe iz njegovog umetničkog jastva, onog što samo on ima i što ga odvaja od drugih. Po ovog kolekciji Slavoljub Galić Đani pamtiće se kao jedan od umetnika koji otvara nove mogućnosti, pamtiti u okvirima naše savremene umetnosti.

    Pero Zubac, pesnik

    – Isanjao je Đani neobične oblike vizantijskih simbola, dajući mogućnost posmatraču da sanja dalje. I da snove naše svetinje Hilandara, duge osam stotina godina, preplete sa svojim snovima. Svetlucanje dijamanata (na komadu nagorelog metala) simbolično nam govori da jedino Vera i Snovi traju večno.

    Biljana Vilimon, slikarka

    – U samoj strukturi Đanijeve bogate kolekcije bez prekida traje pomisao na smernost, na tihu ustreptalost Hilandara. Hilandarske masline, dveri, zidine, prozori, krstovi u bezbroj varijacija jedne te iste verničke skrušenosti za ovog velikog istraživača materije i duhovnih obzira samo su podsticaji za neočekivani prelom, ugasitu vatru, sudbonosti fragment. Ovaj vajar i zlatar na pragu drevne strasti i sačuvanog zanata atributira svet simbola i hrišćanskog tipika tako ustreptalo, tako autentično i tako neponovljivo da se sada može govoriti o podvigu inicijative.

    Draško Ređep, esejist, književni i likovni kritičar

    – Kombinujući vizuelne i semantičke kontraste – crno grubo gvožđe i plemeniti topli sjaj zlata, ozarene svetlošću grumena dijamanata, Đani simbolički dočarava estetska poimanja viteškog vremena srednjeg veka.

    Prof. dr Anika Skovran, istoričarka umetnosti, najveći poznavalac srpskog sakralnog blaga

    – Tema ovog nakita je narod u Hristu i sa Hristom i on ima svoj večni uzor u Hilandaru i uporište u zanatskom zlatarskom postupku. Nije samo ukras na vratu ili na prstu, već nastoji da dosegne duhovno i večno nasleđe. Ovaj nakit je poruka naše duhovnosti. Biranjem i nošenjem njega iskazuje se svoje istorijsko Ja. Ponekad ukrašavajući se za Boga, večnost i raj sladosti nebeske, mi ispovedamo svoju veru i svoj „vjerujuˮ, ali i izlazimo iz prošlosti i ulazimo u blagoslovenu sadašnjost.

    Jeromonah Ilarion Đurica

    – Na prvi pogled ova kolekcija osvaja rudimentarnošću, sumarnom i snažnom stilizacijom, jednostavnim kompozicijama u kojima se značenja dalje razgranavaju pri svakom novom gledanju. Sve lebdi na granici mogućeg, poput radova koji nastaju iz dubine dečjeg srca, u kojima se mogućnosti čitanja stalno umnožavaju. Opet, sve je dovedeno do praktičnog, do upotrebne mere nosivosti i svaki predmet možemo posmatrati dvostruko – kao čisto likovno, ali i kao delo primenjenih umetnosti.

    Dušan Milovanović, istoričar umetnosti i jedan od najboljih poznavalaca Hilandara i svetogorske kulture

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleVATERPOLO: Radnički poveo u finalnoj seriji domaćeg šampionata
    Next Article HUMORESKA: Fudbalski satirikon – Kad se Radnički lača mati
    nenadkgr77
    Kragujevačke novine
    • Website

    Related Posts

    PROMOCIJA KNJIGE SA DRAMSKIM PRIKAZOM VESNE V. MAKSIMOVIĆ: Kad smo „u službiˮ rata

    новембар 22, 2025

    ​VERICA RAKITA, DUBOREZAC I SLIKAR: Život urezan u drvo i boju

    новембар 10, 2025

    IZLOŽBA SLIKA MLADE NINE RIKANOVIĆ U DOMU OMLADINE: Zatvorene oči donose mi mir

    октобар 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    Grad

    KUĆE POD ZAŠTITOM DRŽAVE U ULICI SVETOZARA MARKOVIĆA: Preživele 200, propale za pet godina

    новембар 21, 2025125

    U CRKVI U ŠUMARICAMA OBAVLJENA SAHRANA BEZ DOZVOLE NADLEŽNIH: Pravila ne važe, biće kako biznismen kaže

    новембар 20, 2025754

    SMENA NA ČELU JKP „ŠUMADIJA”: Borba za pozicije među naprednjacima

    новембар 14, 2025319

    ZAŠTO JE STALA GRADNJA VATROGASNOG DOMA: Država zavezala kesu ili nešto drugo

    новембар 6, 2025215
    Društvo

    TALASANJA NA KRAGUJEVAČKOM UNIVERZITETU: Kako rade naprednjački „pipci”

    Kragujevačke novineаприл 22, 2025

    Dok kragujevački studenti guraju svoju priču i istrajavaju na ispunjenju zahteva upućenih institucijama sistema, između…

    DR JOVANA JOKSIMOVIĆ JOVIĆ, PROFESORKA FAKULTETA MEDICINSKIH NAUKA: Predodređena za nauku i note

    март 28, 2025

    OSOBE SA TREĆIM STEPENOM INVALIDNOSTI BRIGA PORODICE: Ni socijalna pomoć, ni pravo na rad

    јул 2, 2024
    Zapratite nas
    • Facebook
    • Twitter

    Email: redakcija@kragujevacke.rs
    Telefon: 333-111
    Telefon: 333-116
    Telefon: 337-326

    Facebook Instagram
    O nama

    ► Osnivač i izdavač „Javnost” d.o.o., Kragujevac, Branka Radičevića 9
    ► Direktor Gordana Božić
    ► Glavni i odgovorni urednik Miroslav Jovanović
    ► Registarski broj medija: IN000304

    © 2025 Kragujevačke novine. Izrada CMS Solutions.
    • Politika privatnosti
    • Uređivačka koncepcija
    • Impresum

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.