Pred Novu godinu bivši radnici „Zastava kamiona” dobili su pomoć od Ministarstva privrede od po 50.000 dinara, na ime zaostalih neto zarada iz perioda od 2014. do 2018. godine. Ovom pomoći, kako navodi Milić Mićić, član Odbora za zaštitu prava radnika i odbora poverilaca, potraživanje bivših radnika sa 50 miliona dinara umanjena su za oko 20 miliona, pa je po osnovu neto zarada ostao dug od oko 30 miliona dinara.
Ovome treba dodati i potraživanja za sudske troškove koje su radnici platili sudeći se sa firmom, i trebalo je da ih isplati fabrika, ali se to nije desilo, pa je plaćanje palo na teret radnika. To potraživanje od 20 do 30 miliona dinara i biće predmet budućih pregovora sa Ministarstvom.
Mićić kaže da je potraživanje bivših radnika bilo oko 206 miliona dinara za plate i sudske troškove, pa je grad Kragujevac ustupanjem svog potraživanja od fabrike radnicima isplatio 70 posto tog duga, odnosno 140 miliona.
– Grad Kragujevac zaslužuje veliku zahvalnost, jer su prihvatili da nam ustupe svoje potraživanje, odnosno takozvanu Italijansku halu, koja je prodata na aukciji za 140 miliona dinara i na taj način smo mi namireni 70 posto. Ostalo je još 30 posto, delom za plate, delom za sudske troškove. Pitanje je da li ćemo tražiti i kamate na dug, ali od ovih 30 posto ne odustajemo, zaključuje Mićić.
Pregovaranje za neizmireni dug je trajalo godinama, uz mnogo protestnih okupljanja bivših radnika, razgovora i traženja osnova po kome bi se isplatila sredstva. Poslednje zvanično obraćanje Ministarstvu privrede bilo je u avgustu prošle godine, kada su tražli pomoć od 50 miliona dinara za neto plate, a deo ovih sredstava pred Novu godinu, kako kaže Mićić, dobili su bez ikakve najave.
Sada planiraju da se obrate za preostali deo i da pregovaraju o pravnom osnovu da opet dobiju pomoć. Pre ovog novogodišnjeg iznenađenja Ministarstvo je tri puta uplaćivalo novčanu pomoć i to jednom po 40.000 i dva puta po 50.000 dinara.
– Pravno gledano, sva naša potraživanja iz stečaja koji se i dalje vodi u Privrednom sudu ostaju i ona se ne umanjuju ovom pomoći države. Ta potraživanja kroz stečaj ostaće zauvek u tim papirima, ali bez praktičnih efekata, jer firma nema para da nam isplati dug, pošto je imovina od dve milijarde dinara četiri puta manja od duga. Država nam je pomogla, a pogotovu grad da namirimo više od pola potraživanja i daljim pregovorima idemo da to svedemo na nulu, nada će Mićić.
On dodaje da su 2016. godine, kada su radnici tužili fabriku, počelo sa izvršenjima i da su tada neki namirili deo potražovanja, ali da je grupa advokata, pod uticajem nekih krugova iz vrha Grupe „Zastava vozila” obustavila izvršenje.
Stečaj „Kamiona”, kako navodi, trebalo bi da se završi za dva meseca, a trajao je dugo jer je bilo teško razgraničiti šta pripada fabrici u stečaju, a šta „Zastavi TERVO” koja je nastala tako što je na ime duga prema državi preuzet veliki deo njene imovine, i radnici nisu mogli iz te imovine da naplate svoja potraživanja.