„U oktobru biće u novembru,
U novembru biće u decembru,
Biće bolje što me više lože
Meni gore biti ne može”
Kako samo proročanski zvuči tekst pesme Željka Samardžića, ako ga uzmemo u kontekstu proizvodnje električne „pande” u Kragujevcu. Bombastična najava proizvodnje električnog automobila predsednika Vučića vožnjom električne „fijat grande pande” po krugu fabrike:
– Danas je veliki dan za nas i našu zemlju, srećan sam što smo svi zajedno uspeli, danas kada pokazujemo ovaj prelepi automobil „fijat grande pandu” pripremamo se za neki sledeći i hoćemo da još mnogo godina i decenija imamo automobile u Kragujevcu, rekao je predsednik Srbije u „Stelantisu” u Kragujevcu, na svečanosti povodom otvaranja novih proizvodnih linija za proizvodnju električnih vozila u modernizovanoj fabrici.
Tu se skupila ministarska elita da podrži predsednika, trust mozgova – ministar finansija Siniša Mali, ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović, ministarka privrede Adrijana Mesarović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić. Pa onda naš gradonačelnik Nikola Dašić, pa prvi tim „Stelantisove” fabrike, izvršni direktor Karlos Tavareš, direktor globalne proizvodnje kompanije Arno Debef, direktor operacija Enlarged Europe Uve Hohgešurc, direktor javnih poslova Klara Ingen-Houš, zamenik direktora inženjeringa Sebastijan Žake, industrijski direktor Jovica Jovanović i direktor poslovnog razvoja i korporativnih poslova FCA Srbija Dijego Velini.
Čim svi oni dođu, odmah znaš da će da ti oderu kožu sa leđa. Oni čuveni Italijani, tašna-mašna, a kad odu ni za pertle da ostane. Pa na sve to i ambasador Italije u Srbiji Luka Gori.
Kad se skupi ovakva ekipa obično neko nadrlja, a međ’ njima ne nađoh nikog drugog, osim Kragujevčana.
I šta rekoše tog 22. jula 2024. godine? Da se dve godine fabrika pripremala za proizvodnju novog modela. Uloženo je ukupno 190 miliona evra, od toga 48 miliona obezbedila je država, čitaj dala na poklon, to jest bacila u bunar. Da je novi model napravljen u dve verzije – električnoj i hibridnoj i iz Kragujevca će ići prvo u Evropu, zatim na Bliski istok i u Afriku. A predsednik Vučić je ranije izjavio da će za dva meseca krenuti serijska proizvodnja.
Pa kako čovek da ne poveruje ovako jakoj ekipi, da li neko sme da se usudi da ne poveruje predsedniku? To je to. Za dva meseca, tačnije 22. septembra 2024. godine u Kragujevcu kreće proizvodnja, da teče med i mleko. Radujte se, veselite se, krećemo punom parom, biće para ko šaše, bićemo najbogatiji grad…
A onda, u Kragujevcu, 22. septembra 2024. godine.
– Iako u menadžmentu Fijat Krajsler automobili Srbija tvrde da se sve „odvija po planu“ i da nema razloga za zabrinutost, fabrika će, po svemu sudeći, početi da radi punom parom tek krajem ove ili u martu naredne godine.
Ako je suditi prema nezvaničnim informacijama iz „Stelantisove” fabrike Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA), dugo najavljivani početak serijske proizvodnje električnog modela „grande pande” u Kragujevcu, umesto u oktobru, počeće krajem ove godine ili u martu 2025. Razlog mogućeg odlaganja se ne navodi, ali se pretpostavlja da je uzrok slaba tražnja za električnim vozilima na evropskom tržištu, pa se u kragujevačkoj fabrici sve glasnije spekuliše i o mogućem privremenom odmoru zaposlenih, što menadžment, za sada, isključuje.
Pre manje od dva meseca rečeno je da će u kragujevačkoj fabrici biti 2.000 zaposlenih. Tog dana na platnom spisku bilo je oko 800 radnika, a danas ih je isto toliko ili nešto manje, jer su neki u međuvremenu napustili FCA Srbija.
Uh, kako sad ovo, kako „odlaže se”, kako je moguće nešto „odložiti” ako je predsednik dao reč da će da počne? Alo, braćo Italijani, predsednik je rekao da danas počinje, je l’ ste svesni toga, je l’ znate da u našoj zemlji šta predsednik kaže – to je Amin?
Ipak, odlaže se. Znate li onu priču da iskopani litijum nećemo izvoziti kao rudu nego kao ugrađen u električne baterije za „pandu”? E, pa sad ta priča sa kopanjem malo teže ide, pa onda mora malo i da se odloži zaluđica da će se u Kragujevcu sklapati desetine hiljada automobila i da zbog toga treba da kopamo, da uništimo prirodu, da uništimo svoj život, a u stvari sve je to samo spin do spina, ugradnja do ugradnje, pljačka do pljačke.