U toku ove školske godine članovi informatičarske sekcije učestvovali su na pet različitih takmičenja i stigli su do republičkog i međunarodnog nivoa – učestvuju na Međunarodnom takmičenju talentovanih učenika iz informatike (INFOS 2024) i Državnom prvenstvu istraživačkih radova osnovaca (DPIOS 2024).
Za oba nadmetanja sledi međunarodni nivo, za koji se plasiralo sedam kragujevačkih učenika i planirano je da se održe 11. i 12. maja u Boru. Sredstva za takmičenje koja iznose 97.000 dinara obezbedili su uz pomoć donacija.
INFOS i istraživanja
INFOS okuplja učenike iz regiona (Srbija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Makedonija), ali se poslednjih godina takmiče samo učenici iz Srbije i Crne Gore. Što se tiče zadataka, učenici polažu test iz metodologije pisanja istraživačkih radova i brane svoj rad, kojim se bave tokom cele školske godine. Ove godine bave se istorijom računara, a predstavnici grada i škole su učenica osmog razreda Ana Barnić, učenica šestog razreda Jovana Barnić i učenik sedmog razreda Filip Nikolić.
– Cilj takmičenja je da se upoznamo sa istorijom računara, od prvih do onih najnovije generacije. Postoji i deo koji se odnosi na hardver (delove računara), gde učimo o kompjuterima više nego što se uči na redovnim časovima, kaže Ana Barnić.
Ana i Đurđina Simić, takođe osmi razred, kao i učenici šestog razreda Kruna Mutavdžić i Lazar Spasojević na Državnom prvenstvu istraživačkih radova takmiče se u naučnoj disciplini informatika.
Desetoro đaka škole „Svetozar Marković” učestovalo je na republičkom takmičenju kao jedini predstavnici grada, a njih četvoro se plasiralo na međunarodni nivo. Svi su se bavili različitim temama. Na primer, rad šestaka Lazara bavi se izradom robota.
– Najzanimljivije mi je bilo sastavljanje istraživačkog rada, a to je vrsta robota kojim se moj otac bavi i imao sam priliku njime da upravljam. Radio sam tri-četiri meseca na projektu i interesantno mi je bilo to što sam saznao podatke koje do tada nisam znao, kaže Lazar.
Dron i robot
Pored ovih takmičenja, u računarskom i informatičkom znanju i veštinama, u kojem učestvuju učenici od petog razreda osnovne do četvrtog razreda srednje škole, u konkurenciji preko šezdeset hiljada takmičara, Ana Barnić uspela je da se plasira na republički nivo i od njih dvesta – osvojila je sedmo mesto.
Sledeće takmičenje bilo je u programiranju i upravljanju dronom i „M-bot” robotima iz serije jedan (služe za učenje programiranja), gde su se učenici takmičili u tri različite discipline. Kragujevčani su učestvovali u dve kategorije. Na okružnom nivou obe ekipe su osvojile prvo mesto, a na republičkom ekipa je sa svojim dronom zauzela treće mesto, dok je tim koji je radio na robotu bio šesti.
Što se tiče programiranja drona i M-bota, organizovano je deset okružnih takmičenja i bilo je 76 ekipa iz 53 škole iz cele Srbije.
Našu ekipu činile su Ana Barnić, Đurđa Mitrović i Lena Stefanović, učenik sedmog razreda Filip Nikolić i učenica šestog Jovana Barnić.
Jovana je najmlađi član tima i bila je rezerva u timu. Kaže da je u ekipu došla kako bi na republičkom takmičenju zamenila sestru Anu, koja se u to vreme takmičila na Književnoj olimpijadi. Ana i Jovana su uzor našle u ocu, koji je po struci programer i kažu da je uvek srećan kada se sa uspesima vrate kući.
– Na takmičenju je bilo uzbudljivo i napeto – da li ćemo sve odraditi kako treba, ali uz pomoć nastavnice prešli smo sve prepreke, kaže Jovana.
Anin zadatak je bio programiranje drona, gde na osnovu koda koji je napravila dron treba da leti po određenoj stazi koja im je data u zadatku, a najzabavnije joj je bilo druženje sa „saborcima”.
– Ovde se toliko novih stvari nauči da se svako ko se oproba u programiranju pronađe u nekom njegovom delu, tvrdi Ana.
Đurđa kaže da su joj najveća podrška bili drugari i nastavnica Marija, jer su najviše vremena provodili u školi na pripremama i na takmičenjima. Nije bila ljubitelj informatike i ušla je u ovu ekipu jer je bio potreban još jedan član, ali joj se u međuvremenu dopalo programiranje.
Lenin zadatak je bio da programira dron u jednom programu. Omiljeni predmet u školi joj je matematika.
Filip kaže da voli informatiku i u daljem školovanju želi da se bavi upravo ovom naukom.
– Volim da programiram, jer je to zanimljiv posao i interesantno mi je da vozim dron. Najviše volim da pravim video-igrice, a sa svetom informatike upoznao me je teča koji je bavi programiranjem, kaže ovaj sedmak.
Postoji nepisano pravilo da učenici informatičarske sekcije koji stignu do završnog nivoa takmičenja postaju „robosapiensi”. Tako se zvao učenički tim koji je osvojio prestižno mesto na takmičenju i od tada svi oni koji postignu značajan uspeh postaju, kako kažu đaci, „licencirani robosapijensi”.
Ekipu za pravljenje M-bota činili su petakinje Anđela Ilić i Ana Neburišević i šestakinje Kruna Mutavdžić i Anja Milosavljević. Kažu da su imale zadatak da programiraju robota i da ga voze po zamišljenoj stazi.
– Moj zadatak je da telefonom upravljam robotom i da za što kraće vreme pređem sve prepreke, a kada završim „vožnju” pomažem timu oko pravljenja koda, jer su poligoni jako zahtevni, objašnjava Kruna.
Anđela dodaje da je na ovoj sekciji naučila kako se robot programira i kreće po stazi.