Kako se može očekivati da će cene udžbenika za narednu školsku godinu ostati bar na istom nivou kao prošle godine, što je za mnoge roditelje veliki udar na kućni budžet, naročito ako imaju dva ili više školaraca, tribina o besplatnom ili bar jeftinijem obrazovanju koju je održao profesor, inženjer i naučnik Aleksandar Kavčić, u Osnovnoj školi „Živadinka Divac” bila je i te kako od koristi.
Poznato je da udžbenici Fondacije „Alek Kavčić” u onlajn formi mogu besplatno da se preuzmu, dok oni u štampanoj verziji koštaju 2,2 dinara po strani – koliko košta njihovo štampanje i odobreni su od Ministarstva prosvete.
Zamerke konkurencije
– Naša misija je da udžbenike napravimo i učinimo ih svima dostupnim, a na građanina je da, ako žele, to prihvate, kaže profesor Aleksandar Kavčić.
Inače, udžbenici se „prave” u Fondaciji koja se finansira od dobrovoljnih priloga, a donatori su različite privredne organizacije ili pojedinci, među kojima je i profesor Kavčić. Od prikupljenog novca plaćaju urednike, autore, lektore, prelamače, recenzente, objašnjava profesor.
Što se tiče kvaliteta sadržaja ovih knjiga, Kavčić tvrdi da đaci koji ih koriste postižu iste ili čak bolje rezultate, kao i oni koji koriste šest puta skuplje knjige.
Takođe, kao dokaz o potvrdi valjanosti navodi da ih koriste i učenici sedmog i osmog razreda Matematičke gimnazije u Beogradu, kao i u 300 škola u Srbiji. Da bi se uverili u njihov kvalitet nastavnici uvek mogu da dobiju besplatan uzorak udžbenika.
Kavčić kaže da je prethodnih godina bilo mnogo predrasuda po tom pitanju, ali da su se mišljenja vremenom menjala. Konkurencija je, na primer, nalazila manu u spiralnom povezu i heftalicama kojima su neke knjige povezane.
Činjenica je da su autori ovih udžbenika profesori sa fakulteta, akademici ili nastavnici, dok je udžbenik iz matematike za šesti razred napisao sam Kavčić, a neke knjige je uređivao. On dodaje da je misija Fondacije da se i deci iz malih mesta pruži ista šansa, kao i onoj u gradovima.
Profesor kaže da je zainteresovanost roditelja za ove udžbenike univerzalna, jer imaju ekonomski interes da ih prihvate. On dodaje da su u školama sporadično prihvaćeni, jer se u onih 300 (četvrtina škola u Srbiji), gde se koriste, u upotrebi samo neki od njih i da ima još mesta za poboljšanje.
– Nemamo profit ni od jednog udžbenika, tu smo da pružimo uslugu đacima i građanima. Motiv da ovo radim je moja zemlja u kojoj obrazovni sistem klizi na dole, kao i to da se svakom detetu pruže iste mogućnosti da dostigne potencijal, jer ćemo jedino tako biti konkurentna zemlja, kaže Kavčić.
S obzirom na to da živimo u eri digitalizacije, gde se sve malo po malo „pretače” u ekran, pa tako i školski dnevnici, udžbenici, pa i „učionice”, činjenica je da deca puno vremena provode pred ekranima i pitanje je koliko je zdravo da još i uče sa ekrana?
Kavčić kaže da se seća kada je bio dete da su mu govorili da mnogo gleda televiziju i da sada pripada toj generaciji koja govori da deca dosta vremena provode gledajući u telefone, kao i to da se ne zna šta će njihovu pažnju preokupirati za pedeset-šezdeset godina.
– Deca će uvek naći nešto što je zanimljivije od škole, ali tvrdim da može da se uči iz PDF formata, jer su ekrani sve bolji, tehnologija je takva da postoje ekrani koji ne zrače i koji su prilagodljiviji za oči koliko i papir. Zbog toga što to ne može svako da priušti, udžbenici u štampanoj verziji koštaju po „klot” ceni štampe. Ona je toliko niska da je fotokopiranje skuplje, jer su knjige odštampane u velikom tiražu, objašnjava profesor Aleksandar Kavčić.
Ko bira udžbenike
Zakon kaže da škola udžbenike bira iz kataloga udžbenika i o njihovom izboru obaveštava savet roditelja. Odluku o izboru udžbenika donosi nastavničko veće na obrazložen predlog stručnih veća za oblasti predmeta, odnosno stručnog veća za razrednu nastavu.
Za novu školsku godinu udžbenici se biraju tako što nastavnici posećuju različite promocije udžbenika i seminare na kojima se procenjuje njihov kvalitet. Nakon toga dogovaraju se koje će udžbenike i radne sveske koristiti za određeni razred.
Po pravilu, knjige ne treba da se razlikuju od odeljenja do odeljenja istog razreda, već treba da budu iste. Konačnu odluku o izboru škola dostavlja Ministarstvu, odnosno nadležnoj školskoj upravi, u roku od trideset dana od dana objavljivanja kataloga udžbenika.
Isti udžbenici koriste se u naredne četiri školske godine. Izuzetno, odluku o promeni udžbenika može doneti nastavničko veće ukoliko stručna veća za oblast predmeta valjano obrazlože predlog zbog čega traže promenu.
Za školsku godinu u kojoj se prvi put primenjuje novi program nastave, udžbenici se biraju za jednu godinu. Nastavnik može da preporuči učenicima dodatno nastavno sredstvo (radni listovi, dnevnici čitanja, materijali…), ali bez uslovljavanja kupovine, jer ako zahteva da kupi dodatno nastavno sredstvo čini povredu radne obaveze.
Mišljenje nastavnika, svakako, treba poštovati, ali i nastavnici treba da imaju na umu kolike su mogućnosti roditelja. Ako, na primer, komplet udžbenika za peti razred u knjižari košta 18.500, a Kavčićev 4.500 dinara, jasno je da će izbor pasti na jeftiniju varijantu, ali bi i nastavnici i škola trebalo da podrže ovu inicijativu.