Close Menu
    Novo na sajtu

    POST FESTUM – STRUČNJACI O MARATONSKOJ REKONSTRUKCIJI GRADSKE TRŽNICE: I gradska vlast je odgovorna

    децембар 26, 2025

    CRVENI KRST: Velika zimska akcija dobrovoljnog davanja krvi

    децембар 26, 2025

    SEĆANJE NA POZORIŠNOG KRITIČARA GORANA CVETKOVIĆA (1950 – 2025): Borac za pravdu i istinu

    децембар 24, 2025
    Facebook
    • Online Magazin
    • Marketing
    Facebook Instagram
    Kragujevačke novine
    • Aktuelno
    • U žiži
    • Grad
    • Društvo
    • Politika
    • Kultura
    • Sport
    • Projekti
    Kragujevačke novine
    Vi ste na: Home»Društvo»KRAGUJEVAČKI TAKSISTI KUKAJU NA VLAST: Deru nas bez uključenog „taksimetra”
    Društvo

    KRAGUJEVAČKI TAKSISTI KUKAJU NA VLAST: Deru nas bez uključenog „taksimetra”

    Kragujevačke novineBy Kragujevačke novineаприл 24, 20251 коментар8 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Sasa Markovic
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Po gradskoj odluci o naknadama za korišćenje javnih površina došlo je do višestrukog poskupljenja takse za korišćenje taksi stajališta. Međutim, to je bila samo kap koja je prelila čašu, s obzirom da se taksisti suočavaju i sa nizom drugih problema. Ugrožava ih i Elaborat o organizovanju taksi prevoza u Kragujevcu do 2030. godine koji predviđa, pored ostalog, uvođenje hibridnih i vozila na električni pogon za javni prevoz, a za sva druga moraće da plaćaju ogromne takse, koje idu i do pola miliona dinara godišnje. Recimo, za EURO3 motore.

    – Oni se igraju sa veoma ozbiljnim ljudima i to može da proizvede jedan veliki protest. Mislimo da se sada namešta posao za čoveka kojem samo što nisu stavili sliku u toj novoj studiji. Mi znamo o kom udruženju se radi, iz kog grada je dotični. Uspeo je da se ugura u Pančevo i Kraljevo, ali tamo je bilo i slobodnih mesta. Uistinu, to su neka nova vozila, lizinzi, a mi znamo ko u ovoj državi ima para da te stvari može da radi, kaže Saša V. Marković, predstavnik Ugovorne privredne taksi komore i direktor Regionalnog centra Kragujevac, koji govori u ime 80 posto taksi preduzetnika.

    Ko će sve to da plati

    Po njegovoj priči, osnovni „novitet” koji ih je uznemirio je drastično poskupljenje korišćenja građevinskog zemljišta – taksi stajališta, koje je sa sedam dinara dnevno otišlo na 25 dinara, što je oko 9.000 godišnje i plus takse koje se plaćaju direktno opštini. One su poskupele sa 3.200 na 5.200 dinara.

    „Samostalci” su tražili obrazloženje ko je doneo odluku i računicu kako se došlo do tolikog poskupljenja. Dobili su informaciju da je tako odlučila gradska komunalna služba, ali ne i obrazloženje čime su se sve vodili. Od lokalne Poreske uprave stigao im je odgovor da su oni samo postupili po gradskoj odluci. Dejan Ružić, zamenik gradonačelnika kratko im je saopštio da nije upoznat sa svim detaljima i da će im se javiti naknadno.

    – Još uvek nema odgovora. Mogu da navedem da je u Beogradu ta taksa i produžetak taksi dozvole za vozilo oko 12.000 dinara. Ali, start u Beogradu je 320, a kod nas 95 dinara. Neko će reći to je metropola, ali beogradski taksi prevoznici se duže istim obavezama prema državi kao i mi u Kragujevcu i sipaju isto gorivo kao i taksisiti u Kragujevcu. Šta smo mi? Trećerazredni taksisti! Kako sada platiti sve te namete državi, pita se Marković.

    Podseća da je država za dve godine podigla i doprinose skoro za 6.000 dinara, a već je stiglo na naplatu novo gradsko opterećenje. Smatra da je to puno. Odluka je, inače, važeća od 1. januara ove godine i naplaćuje se dva dinara po kvadratu taksi stajališta, a i na tome „varaju”, kaže naš sagovornik.

    – U rešenju stoji da jedno taksi mesto ima 12 i po kvadrata. Nismo bili lenji pa smo uzeli metar i metodom slučajnog uzorka premerili stajališta i ni jedno gde se parkiramo nije imalo toliko kvadrata, što znači da je neko „ukrao” skoro tri kvadrata po mestu. Stajališta su potpuno neuređena, a hoće da ih naplate. Pogledajte samo ona kod glavne autobuske stanice, da čovek polomi noge, nema asfalta, nema horizontalne signalizacije, česti su i sukobi sa civilnim vozilima, jer kažu gde ti vidiš da je ovde obeleženo taksi stajalište, i čovek je u pravu, objašnjava Marković.

    Po njemu, taksi stajališta nemaju ni dobru verikalnu signalizaciju. Mora da stoji tabla gde piše taksi i dopunska tabla sa brojem mesta. Taksi Komora je reagovala zato što nema stajališta kod „Plaze”, „Zelene pijace”, Hitne pomoći, Pozorišta, Rektorata… Postoji samo 150 obeleženih mesta za 602 vozila u gradu.

    Na zahtev taksi Komore tražena je izrada novog elaborata o optimalnom broju taksi vozila u gradu. Cela priča je krenula stupanjem na snagu Zakona o prevozu putnika 2018. godine, po kome lokalne samouprave koje imaju više od 100.000 stanovnika, gde pripada i Kragujevac, po proračunu Saobraćajnog fakulteta, broj vozila određuju tako što broj stanovnika podele sa 400.

    Po studiji iz 2019. godine definisano je da je Kragujevcu potrebno 602 taksi vozila i to se poštovalo više od četiri godine. Pošto je ta studija istekla prošle godine, zatražili su da se uradi nova sa smanjenim brojem vozila, s obzirom da se smanjio broj stanovnika po poslednjem popisu u odnosu na onaj iz 2011.

    Marković dalje napominje da je bilo najavljeno da će na sednici Skupštine grada biti na dnevnom redu dodatno angažovanje taksi vozila, što je objavljeno na sajtu grada, ali tome se taksisti protive.

    – Nećemo dozvoliti da se povećava broj taksi vozila u Kragujevcu, van broja koji je određen gradskim elaboratom. Sumnjamo da neko pokušava da se „umulja” na naše tržište, pod izgovorom da kada pada kiša građani ne mogu da dođu do vozila, kaže Marković.

    Novim elaboratom stručnjaci za ovu oblast izračunali su da je gradu potrebno 594 vozila ili osam manje u odnosu na 2019.

    Prosečan vek taksi vozila u Kragujevcu je 17 godina i treba podmladiti vozni park, kaže naš sagovornik, uz opasku da bi i taksisti voleli da voze bolje automobile, ali ostavljanje roka od godinu dana da pređu na hibridna vozila, koji koštaju oko 50.000 evra, smatra „naučnom fantastikom”. Pita se kako će onaj sa 20 taksi vozila da ih kupi?

    – Pre četiri godine država je davala subvencije za zamenu vozila i svi smo mogli da konkurišemo. Davala je 8.000 evra po preduzetniku, uz uslov da su legalni, da ne duguju državi porez, da minimalna cena vozila mora da bude 13.000 evra pa naviše. Ali, morali ste kreditno da se zadužite kako biste došli do novog auta. Na žalost, u Kragujevcu se jako malo preduzetnika za to odlučilo, s obzirom da znamo kako je uređena taksi delatnost u gradu, da imamo neregulisan linijski taksi, zatim neprijavljene radnike, stalno dampigovanje cena… Malo ko je u tom trenutku smeo da se usudi da podigne kredit i kupi nova kola, iako bi to bila super stvar. Sa druge strane, koje su cene naših usluga, objašnjava Marković, podsećajući da grad malo vodi računa o uslovima pod kojim rade.

    Atak na preduzetnike

    Imali su korekciju cenovnika pre tri godine. Dogovor je bio da se reaguje čim se premene neke stvari na tržištu, kao što su poskupljenje delova, majstorskih usluga i servisa, goriva i maziva…

    – Na četiri dopisa od septembra prošle godine, kada su promenjene cene u Beogradu i još nekim gradovima, mi smo reagovali i naveli razloge zašto treba da se ona koriguje, ali niko nam nije odgovorio, niti nas je pozvao da to obrazložimo. Sa ovakvim cenama dovodi se u pitanje naš opstanak, a ima i onih sa po više vozila od kojih se traži da imaju legalno prijavljene vozače. Kako će on plaćati sve obaveze sa ovim cenama i ovako uređenim ambijentom u Kragujevcu, kad nema kontrole rada, nema kontrole vozača, pita Marković.

    Ugovorna privredna taksi komora – Regionalnog centra Kragujevac podnosila je više puta zahteve za promenu cene starta i vožnje po kilometru, i ponovo traže, iako im ni na stare zahteve gradski oci nisu odgovorili. Svesni su da je svako poskupljenje udar na džep klijenata, ali kažu da moraju to da rade, jer nikog drugog nije briga kada njima izvršitelji pokucaju na vrata.
    Svoju priču potkrepljuje podatkom da opština Knić, koja radi nezavisno od Kragujevca taksi prevoz, ima registrovana 24 vozila i ni jedno obeleženo stajalište. A svi oni rade na teritoriji Kragujevca.

    – Da li ste nekada videli taksi stajalište u Kniću? Naravno da niste jer ga i nemaju, međutim to ih ne sprečava da izdaju 24 taksi dozvole. Gde su ta vozila, pa u Kragujevcu rade, jer Knić ima KG tablice i kada ga vidiš po gradu otkud znaš da je on iz Knića i da nema prava tu da radi, kaže Marković.

    Nova studija insistira na hibridnim i električnim vozilima, što je, po oceni našeg sagovornika, kršenje zakona Republike Srbije. Ako zabrane taksistima da koriste vozila sa EURO3, EURO4 i EURO5 motorima, trebalo bi ih zabraniti i svim građanima u državi, tumači Marković.

    – Uvesti hibridna i električna vozila je divna stvar, ali za koji novac mi to da kupimo i održavamo i koliko onda da naplaćujemo uslugu od korisnika. Uz to, hoće da ospore i rad penzionerima, a zakon garantuje da svako ko dobije lekarsko uverenje da je zdrav može da bude taksi preduzetnik i da plaća svoje obaveze državi, kaže Marković.

    Bivši gradonačelnik Veroljub Stevanović je pokušao da ograniči starost vozila u taksi prevozu na 10 godina. I to je palo na Ustavnom sudu.

    – Uvalio sam tada sebe u kredit kupovinom auta starog sedam godina, a svako vozilo za koje se na tehničkom pregledu dokaže da je ispravno i da ispunjava gradske uslove može da bude u taksi prevozu, ako ima gepek od 350 litara, propisano međuosovinsko rastojanje… Nema potrebe nametanja vozila na električni pogon, kaže Marković.

    Autori studije predlažu gradu da čak uvede komunalne takse na godišnjem nivou za hibridna vozila 10.000 dinara, za EURO5 – 50.000, za EURO4 duplo više, a za EURO3 – pola miliona dinara!

    Ovo bi bio direktni atak i na zatvaranje preduzetnika, kaže Marković, koji radi 21 godinu taksi prevoz i pita se ko će njega da zaposli u nekoj drugoj delatnosti sa tolikim brojem godina, ako mu propadne taksi posao za koji ima svoju firmu.

    Piše: Elizabeta Jovanović

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFUDBAL: Radnički 1923 ubedljiv protiv šampiona na „Čika Dači“
    Next Article KRAGUJEVAČKI OBUĆAR ZORAN SIMIĆ: Rasprodaja zaboravljenih stvari
    nenadkgr77
    Kragujevačke novine
    • Website

    Related Posts

    POST FESTUM – STRUČNJACI O MARATONSKOJ REKONSTRUKCIJI GRADSKE TRŽNICE: I gradska vlast je odgovorna

    децембар 26, 2025

    CRVENI KRST: Velika zimska akcija dobrovoljnog davanja krvi

    децембар 26, 2025

    POZNATI KRAGUJEVČANI KOJI NEMAJU „SVOJEˮ ULICE: Od Mirka Babića do Slavka Sorgića

    децембар 22, 2025

    1 коментар

    1. Kizokg
      Kizokg on април 26, 2025 8:33 am

      Pa kao sto vi derete narod i ugrozavate saobraćaj sa vožnjom od 20 na sat i zaustavljanjem gde vam se digne. A posebna priča je što vozite krseve i što ste 80% zdravstveno nesposobni za vožnju jer ste većinia preko 70 godina i kupujete lekarske preglede da ne pričamo o tehničkoj ispravnost vozila…. Znači pokrijte se ušima i tišina… A policiji poručujem da izađu malo na ulice i da ih narod vidi da rade svoj posao…..

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    Grad

    POST FESTUM – STRUČNJACI O MARATONSKOJ REKONSTRUKCIJI GRADSKE TRŽNICE: I gradska vlast je odgovorna

    децембар 26, 202512

    POZNATI KRAGUJEVČANI KOJI NEMAJU „SVOJEˮ ULICE: Od Mirka Babića do Slavka Sorgića

    децембар 22, 2025417

    HUMANITARNA AKCIJA: „Srce Kragujevca“ u nedelju u Karađorđevoj ulici

    децембар 20, 202578

    NOVI TEŽAK INCIDENT U KRAGUJEVAČKOM GRAĐEVINARSTVU: Šta rade gradski kontrolori gradnje

    децембар 14, 2025697
    Društvo

    TALASANJA NA KRAGUJEVAČKOM UNIVERZITETU: Kako rade naprednjački „pipci”

    Kragujevačke novineаприл 22, 2025

    Dok kragujevački studenti guraju svoju priču i istrajavaju na ispunjenju zahteva upućenih institucijama sistema, između…

    DR JOVANA JOKSIMOVIĆ JOVIĆ, PROFESORKA FAKULTETA MEDICINSKIH NAUKA: Predodređena za nauku i note

    март 28, 2025

    OSOBE SA TREĆIM STEPENOM INVALIDNOSTI BRIGA PORODICE: Ni socijalna pomoć, ni pravo na rad

    јул 2, 2024
    Zapratite nas
    • Facebook
    • Twitter

    Email: redakcija@kragujevacke.rs
    Telefon: 333-111
    Telefon: 333-116
    Telefon: 337-326

    Facebook Instagram
    O nama

    ► Osnivač i izdavač „Javnost” d.o.o., Kragujevac, Branka Radičevića 9
    ► Direktor Gordana Božić
    ► Glavni i odgovorni urednik Miroslav Jovanović
    ► Registarski broj medija: IN000304

    © 2025 Kragujevačke novine. Izrada CMS Solutions.
    • Politika privatnosti
    • Uređivačka koncepcija
    • Impresum

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.