„Brad teatarˮ već nekoliko godina organizuje glumačke grupe za polaznike od 27 do šezdeset godina, a trajanje čitavog programa je najmanje tri meseca. U pozorištu postoje i grupe za mlađe članove, a najmlađa ekipa je ona koja tek kreće u školu. Nova sezona u ovom teatru počinje 7. septembra, a narednog dana biće prijem svih novih članova.
– Mogu da se prijave kandidati od sedam do šezdeset godina i grupe se formiraju u zavisnosti od interesovanja, kaže osnivač „Bard teatraˮ Ivana Jevrić.
Svaka grupa radi na konkretnom tekstu i ima svog mentora, a to su ove sezone Nenad Vulević, Mihajlo Milošević i Emilija Mihailović. Prva dva-tri meseca obrađuje se teorijski deo, a nakon toga se prelazi na dramski tekst.
Plan prema kojem se radi je kao u prvoj godini Fakulteta dramskih umetnosti i obuhvata: dramsku igra i njen sistem, elemente i glumačke vežbe; scenski pokret; razvoj govora i njegove radnje, vežbe i igre po složenosti, bogaćenje i kultivisanje govora (dikcija); oslobađanje od straha javnog obraćanja i kontrolisanje treme; korišćenje sopstvenih emocija i životnog iskustva radi njihovog prenošenja na sceni; podsticaj mašte i kreativnosti; razvijanje timskog i individualnog rada.
– Nakon radioničarskog dela prelazi se na rad na konkretnom tekstu i razvoju likova. Na kraju sezone se organizuje premijera predstave koja se izvodi u Knjaževsko-srpskom teatru, navodi Ivana.
Ove godine nemaju nikakvu podršku i finansiraju se iz sopstvenih prihoda, pa je članarina za sve polaznike 4.000 dinara mesečno i ona obuhvata materijal, kostime, rekvizite, scenografiju, biltene…
Oslobađanje od treme
Osnivač „Bard teatra” Ivana Jevrić je diplomirala menadžment na Ekonomskom fakultetu i poslovni „vekˮ počela je u pozorištu za decu, gde je radila na organizaciji međunarodnog lutkarskog festivala i ugovarala predstave.
– Logičan put je da nastavim da radim sa decom, pa smo suprug i ja otvorili agenciju za čuvanje dece „Super mamaˮ, a 2012. godine pokrenuli smo školu glume koju i danas vodi član ansambla Knjaževsko-srpskog teatra Nenad Vulević, objašnjava Ivana.
Umetnički put je trnovit, pa su u početku imali samo nekoliko glumaca, što nije bilo ohrabrujuće da će teatar opstati, ali su prošlu sezonu završili sa šezdeset polaznika. Među predavačima je Marija Rakočević glumica i scenografkinja Knjaževsko-srpskog teatra, koja je mentorka prošlogodišnjoj grupi „27 plusˮ. Pored profesionalnih glumaca, sarađuju sa kompozitorima, kostimografima, scenografima, fotografima, psiholozima…
– Kostimografi sa kojima sarađujemo su vrsni umetnici, to su Lila Vuković i Alina Linjkova, scenografkinje su izuzetno kreativne studentkinje slikarstva na Fakultetu dramskih umetnosti Jovana Živanović, Anđela Maslak i Nikolina Nikolić, kompozicije za potrebe predstave rade Dragoslav Tanasković Trnda i Milan Kostadinović, navodi Ivana.
Na ovim radionicama mladi se uče lepom izražavanju i pravilnom govoru, druže se sa profesionalnim glumcima i imaju priliku da nastupe na sceni Knjaževsko-srpskog teatra.
– Poenta radionice je da se kandidati oslobode treme. Nije cilj da od njih napravimo glumce koji će možda da upišu Fakultet dramskih umetnosti, već da okupimo one koji imaju zajedničke stilove života i interesovanja, kaže Ivana.
Biraju se tekstovi iz različitih dramskih žanrova, na primer „Čekanjeˮ je rađeno po uzoru na apsurdnu dramu „Čekajući Godoaˮ Samjuela Beketa, imali su predstavu po tekstu bajke „Alisa u zemlji čudaˮ Luisa Kerola, obrađivali su satiru „Životinjska farmaˮ DŽordža Orvela, a Šekspirovu tragediju „Romeo i Julijaˮ prilagodili su u komediju pod nazivom „Siromašni Romeoˮ.
– Teško je odabrati tekst i prilagoditi grupi u kojoj je, recimo, jedan dečak i sve devojčice. To je najkopleksniji proces, pa je zbog toga dosta tekstova napisao Nenad Vuletić, obrazlaže Ivana.
Prošle sezone su imali osam premijera, a ono što sledi je prva repriza komada „Čekanjeˮ14. avgusta na letnjoj sceni SKC-a u 21 čas (besplatan ulaz), a igraju je glumci iz grupe „27 plusˮ. Na Internacionalnom teatarskom festivalu INTEF u Šapcu igraće se predstava „Mi smo vaša deca, draga Jelena Sergejevnaˮ, koju glume polaznici različitih uzrasta.
– Najveća kruna „Bard teatraˮ je učešće na šabačkom INTEF festivalu, jer smo od trideset konkurenata ušli u uži krug, kaže Ivana.
Premijera – jagoda na šlagu
Prošlogodišnja audicija za polaznike koji imaju preko 27 godina bila je u martu i u ovoj grupi ima sedam kandidata, među kojima su i oni preko pedeset godina.
– Imamo zajedničku želju i uživamo u procesu stvaranja predstave. Kako u grupi „27 plusˮ imamo obaveze i pored teatra, svi smo se organizovali da nam probe budu primarne. Po mom mišljenju je lepši proces nastanka komada, a premijera je „jagoda na šlaguˮ, kaže polaznica ove grupe Nataša Sparić.
Iako je imala iskustva sa scenom, Nataša je imala i tremu pred audiciju. Veliki deo ove ekipe je prvi put nastupalo na sceni i ranije nije imao kontakta sa glumačkim poslom. Za više od godinu dana primećuje se značajna promena polaznika u oslobađanju od treme i povećanju kreativnosti.
– Iako sam prvi put videla kolege na probi, imali smo otvorenost u komunikaciji i osetili smo „slobodnu zonuˮ za kreativnost i da budemo ono što stvarno jesmo, objašnjava Nataša.
Na kraju radionice održali su javni čas koji zahteva govor nepoznatih tekstova na različite načine.
– Učili smo različite vežbe disanja, dikcije, pokreta, kreativne igre. Najizazovnije je bilo govoriti tekst kroz različite emocije. Mentroka dobro uviđa šta kod nekog kandidata treba da se „poguraˮ i davala nam je korisne preporuke kako to da poboljšamo, kaže ova polaznica.
Dani pred premijeru protiču u velikom spremanju i težnji da se sve pripremi do savršenstva, ali s obzirom na to da je pozorište „živoˮ, sreću se propusti koje uglavnom samo učesnici predstave primete, a koji predstavi daju dodatnu osavremenjenost, priča Nataša.
Glumci ovog teatra su snimali i četiri filma na Filmskoj radioici (FRKA) i dobili su nagrade na Festivalu amaterskog filma. Takođe, učesvovali su u snimanju serije „Kalkanski krugoviˮ, kao i u brojnim studentskim filmovima.
Zainteresovani se prijavljuju tako što pošalju poruku na mejl, fejsbuk, instagram stranicu „Bard teatraˮ i treba da napišu ime, prezime, uzrast i broj telefona.
Piše: Maja Đorđević