Close Menu
    Novo na sajtu

    PROMO: U IQOS butiku u Kragujevcu predstavljena kolekcija IQOS × Seletti uređaja – Više od prvog utiska

    октобар 10, 2025

    SETNI SATIRIKON: Imamo pijac koga više nema

    октобар 10, 2025

    SINDIKAT FABRIKE „ZASTAVA ORUŽJE” UPOZORAVA: Ako ne bude plata, biće štrajk

    октобар 9, 2025
    Facebook
    • Online Magazin
    • Marketing
    Facebook Instagram
    Kragujevačke novine
    • Aktuelno
    • U žiži
    • Grad
    • Društvo
    • Politika
    • Kultura
    • Sport
    • Projekti
    Kragujevačke novine
    Vi ste na: Home»Aktuelno»DEFINISANE „CRNE TAČKE” U GRADU: Kritično kod „Plaze” i na Pivari
    Aktuelno

    DEFINISANE „CRNE TAČKE” U GRADU: Kritično kod „Plaze” i na Pivari

    Kragujevačke novineBy Kragujevačke novineјун 8, 20252 коментара7 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Plaza
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Grupa stručnjaka za potrebe grada izradila je Projekat identifikacije opasnih mesta na mreži lokalnih puteva i ulica grada Kragujevca. Definisali su mesta najvećeg rizika i dali sugestije šta sve treba uraditi da bi se saobraćajne nezgode sprečile. Autori su Aleksandar Žunić i Srđan Vuković, saobraćajni inženjeri.

    Po njihovoj oceni ima šest opasnih mesta, odnosno „crnih tačaka”, gde najčešće dolazi do saobraćajnih nezgoda sa teškim posledicama. Pogotovo su se usmerili na raskrsnice kod Tržnog centra „Plaza” i raskršće ulica Jovana Ristića, Vite Janjića, Cara Konstantina i Sinđelićeve na „Pivari”, za koje su uradili posebne elaborate u ovom projektu.

    Targetiranje opasnih mesta

    Prema pravilniku o načinu utvrđivanja deonica najvećeg rizika – „crna tačka” je svako mesto na putu dužine od najviše 300 metara u naselju, odnosno najviše 1.000 metara na putu van naselja, na kojem se u prethodne tri godine dogodila najmanje jedna saobraćajna nezgoda sa poginulim licem i na kojem se dogodio veći broj saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. Statistički podaci su uzeti iz baze MUP-a, odnosno Uprave saobraćajne policije.

    Posmatrali su period od početka 2021. do kraja 2023. godine, kada se dogodilo ukupno 1.897 saobraćajnih nezgoda na teritoriji Kragujevca, od čega 26 sa poginulim licima, 941 sa povređenima i 930 sa znatnom materijalnom štetom. Desetoro je poginulo na lokalnim putevima i ulicama, 13 lica na državnim putevima van naselja, a troje na raskrsnicama državnih i lokalnih puteva. Na osnovu analize smrtnih saobraćajnih nezgoda izdvojeno je šest lokacija.

    Na prvom mestu je raskrsnica Bulevara kraljice Marije 1, Šumadijske brigade i Sretenjskog ustava (gde je jedno lice poginulo, jedno zadobilo teške povrede, šestoro lake, i plus dve nezgode su bile sa velikom materijalnom štetom).

    Mesto broj 2. drži raskrsnica Jovana Ristića, Vite Janjića, Cara Konstantina i Sinđelićeva (jedno lice poginulo, jedna teška povreda i četiri lake i dve nezgode sa materijalnom štetom)

    Ulica Kneza Mihaila je na trećem mestu i u njoj je jedno lice pogunulo, jedno teže povređeno i četvoro lakše, plus četiri udesa sa materijalnom štetom

    Na četvrtom mestu je raskrsnica Grada Sirena i Nikole Pašića – jedno lice stradalo, četiri lakše povređeno i jedan udes sa materijalnom štetom.

    Peto mesto po opasnosti drži Ulica Dragojla Dudića – jedno lice poginulo, jedno lakše povređeno i jedna nezgoda sa materijalnom štetom.

    Najzad, na šestom mestu je lokalni put Lepenica – van naselja (jedno lice poginulo, jedno lakše povređeno).

    Sublimaranjem podataka autori studije su priču sveli samo na raskrsnicu kod tržnog centra „Plaza” (Bulevar kraljice Marije 1, Šumadijske brigade i Sretenjskog ustava) i raskrsnica u naselju „Pivara” (Jovana Ristića, Vite Janjića, Cara Konstantina i Sinđelićeva).

    Pošli su od merenja saobraćaja, pa tako kod „Plaze” u jutarnjem špicu od pola sedam do pola osam 24. novembra prošle godine „projurilo” je 1.377 vozila i najveći broj išao je ka Velikom parku (736), a najmanje Ulicom Šumadijske brigade – 25 vozila. Najzastupljeniji su bili putnički automobili na svim prilazima – 96 posto.

    Najtežih saobraćajnih nezgoda sa stradalim licima u perodu od početka 2021. do kraja 2023. godine, najpre kod „Plaze”, bilo je sedam. Pomenuta je nesreća od 7. decembra 2022. godine kada je na pešačkom prelazu oboren pešak. Za nezgodu je okrivljen vozač putničkog vozila koji je bio pod uticajem droge ili nedozvoljenih lekova, koji se nije zaustavio da propusti pešaka. Posle nekoliko dana pešak je preminuo od posledica.

    U preostalim nesrećama na ovom mestu jedno lice je teško povređeno, a šest lakše. Krajem decembra iste godine pešak je zadobio teške povrede kada se vozač nije zaustavio na obleženom pešačkom prelazu. I 15. januara 2021. vozač se nije zaustavio ispred obeleženog pešačkog prelaza, što je dovelo do saobraćajne nezgode, dok je 5. novembra 2022. godine došlo nesreće zbog neprilagođene brzine uslovima saobraćaja i stanju puta. Ni 1. aprila 2022. godine vozilo se nije zaustavilo ispred obeleženog pešačkog prelaza, kada je povređen pešak.

    Nezgodu od 29. novembra 2021. godine karakteriše sustizanje dva vozila koja su se kretala u istom smeru. Vozač koji je sustizao drugo vozilo zadobio je lake telesne povrede. Poslednja u nizu bila je nesreća u julu 2023. godine kada su se sudarila dva putnička vozila na pravcu, prilikom sustizanja. Uzroci su neprilagođena brzina uslovima i stanju puta.

    Širina kolovoza

    Nakon istraživanja i analize sobraćajni inženjeri zaključili su da za udese kod TC „Plaza” u udesima sa stradalim licima nisu identifikovani faktori iz grupe „Uticaj puta i putne okoline”. A na drugom mestu elaborata kažu: „evidentirani uticajni faktori u kombinaciji sa prepoznatim tipovima saobraćajnih nezgoda mogu ukazati na određene nedostatke puta…”.

    – Imajući u vidu da su sve saobraćajne nezgode sa nastradalim licima stacionirane u raskrsnici, a najveći procenat je stacioniran i na specifičnom mestu – pešačkom prelazu, izvodi se zaključak da postoji veza između naznačenih saobraćajnih nezgoda i određenih elemenata putne infrastrukture koji su mogli uticati na nastanak tih saobraćajnih nezgoda…

    Ovakvim konstatacijama „i jeste i nije” stručnjaci dovode čitaoce u zabunu. Autori elaborata za lokaciju „Plaze” navode da postoje manja oštećenja kolovoza u zoni naznačenoj kao „crna tačka”, koja mogu uticati na bezbednost saobraćaja, zatim da nedostaje obeleženi pešački prelaz na drugom prilazu iz Bulevara kraljice Marije, u smeru ka centru grada, gde pešaci često prelaze kolovoz. Na istom mestu nije obezbeđena maksimalna vidljivost saobraćajnih znakova za vozila iz desne saobraćajne trake koji obaveštavaju vozače o poziciji „prepreke za usporavanje saobraćaja” sa „integrisanim pešačkim prelazom”.

    – Velike širine saobraćajnih traka na primarnom putnom pravcu – Bulevar kraljice Marije, širina od po 3,6 metara, nisu u skladu sa definisanim opštim ograničenjem brzine do 50 kilometara na sat, pa je usled takvih elemenata u velikoj meri očekivano prekoračenje brzine koje stimulišu široke saobraćajne trake, što je i primećeno na terenu

    Aleksandar Žunić i Srđan Vuković predlažu šta sve treba uraditi:

    – Obeležiti ivične linije na saobraćajnim trakama u Bulevaru kraljice Marije, kako bi se njihova širina smanjila sa 3,6 na tri metra, čime bi bile usklađene sa opštim ograničenjem brzine u naselju od 50 kilometara. Obeležiti razdelne linije na sporednim prilazima u ulicama Šumadijske brigade i Sretenjskog ustava, kako bi se destimulisala prekoračenja brzine usled nedostatka jasnog vizuelnog odvajanja delova kolovoza namenjenih za suprotne smerove kretanja. Urediti krošnje drveća koja u određenoj meri zaklanjaju saobraćajne znakove. Obnoviti sve oznake na kolovozu; Postaviti set vibro traka radi dodatnog umirivanja saobraćaja i dugoročno planirati saniranje kolovoza zbog pukotina i neravnina na kolovozu.

    Predlozi za Pivaru

    Raskrsnica Jovana Ristića, Vite Janjića, Cara Konstantina i Sinđelićeva označena je drugom „crnom tačkom” u gradu. Na toj lokaciji jedno lice je poginulo, isto toliko teže povređeno i četvoro lakše u posmatranom trogodišnjem periodu.

    Reč je o frekventnoj trokrakoj raskrsnici, gde je 15. novembra prošle godine meren protok saobraćaja kao i kod „Plaze” samo u popodnevnom špicu od sat vremena. Tuda je prošlo je 944 uglavnom putničkih vozila. Najopterećenija je bila Ulica Jovana Ristića u smeru ka centru grada.

    Opis saobrćajnih nezgoda na ovoj raskrsnici počinje nezgodom od 25. novembra 2022. pogibijom pešaka na licu mesta. Nezgodu je izazvalo putničko vozilo usled neprilagođene brzine uslovima saobraćaja i stanja puta. Nezgoda se dogodila i poslednjeg januarskog dana 2021. kada su se sudarila dva vozila koja su saobraćala u istom smeru zbog polukružnog okretanja. Jedan vozač je teško povređen, a drugi lakše.
    I u ostalim nezgodama zabeležene su lake povrede.

    Ova analiza je pokazala da su se u većini slučajeva nezgode dešavale zbog nepromišljenih postupaka vozača. Za razliku od raskrsnice kod „Plaze” nisu ovde evidentirani „Uticaji puta i putne okoline” kao faktor, mada se mogu dovesti u vezu i sa nedostacima putne infrastrukture, smatraju autori studije.

    Kao manjkavosti su naveli uzdužni nagib u Ulici dr Jovana Ristića, izbledela neisprekidana razdelna linija namenjena za suprotne smerove kretanja, što je veliki problem sa aspekta bezbednosti saobraćaja, kao i nepostojanje pešačkog prelaza u zoni raskrsnice Ulice dr Jovana Ristića i Vite Janjića, gde često pešaci prelaze kolovoz.

    Otuda predlažu sledeće: postaviti set vibro traka radi umirivanja saobraćaja na prilazu raskrsnici ulica Dr Jovan Ristić i Vita Janjić u smeru od centra grada, obnoviti oznake na kolovozu, obeležiti pešački prelaz na ovim raskrsnicama uz postavljanje saobraćajnih znakova kako bi se pružila informacija vozačima.

    Piše: Elizabeta Jovanović

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePROTINA ŠKOLA U ČUMIĆU – 233 GODINE POSTOJANJA: Prva narodna seoska škola u Šumadiji
    Next Article GODINU DANA OD FORMIRANJA ANKETNIH ODBORA ZA TRŽNICU I SERVIS: Dve gradske afere još bez epiloga
    nenadkgr77
    Kragujevačke novine
    • Website

    Related Posts

    PROMO: U IQOS butiku u Kragujevcu predstavljena kolekcija IQOS × Seletti uređaja – Više od prvog utiska

    октобар 10, 2025

    SETNI SATIRIKON: Imamo pijac koga više nema

    октобар 10, 2025

    KONAČNO OTVORENA GRADSKA TRŽNICA: Da li sve ide u zaborav!?

    октобар 9, 2025

    2 коментара

    1. Nenad
      Nenad on јун 8, 2025 10:10 am

      Raditi na saobraćajnoj „kulturi“ vozača pre svega, usled urbanističkog haosa u gradu vozači su primorani da se parkiraju svuda redom, pa stacionarnim saobraćajem blokiraju prolaz pešacima, kolicima…a da ne pominjem preglednost raskrsnica, pešačkih prelaza itd. Uprava mora prvo da zameni ove slabe led sijalice jačim a posebno u zonama škola i da direktnim osvetljenjem osvetli svaki pešački prelaz. Poseban problem su vozači koji npr. kod medicinske škole u koloni stoje na pešačkom prelazu pa ti ne vidiš dete koje se provlači iza vozila. Obeležiti min. 5m pre i posle pešakog prelaza crvenim šrafurama da vozači svhvate da tu ne mogu da stoje…
      Isto tako treba razmisliti da su neke lokacije pešačkih prelaza dobro izabrane sa aspekta bezbednosti saobraćaja….
      I na kraju ukloniti kontejnere sa mesta gde ometaju preglednost vozačima, primer ugao Janka Veselinovića i Luja Pastera, ima tih primera mnogo…

      Reply
    2. Boban
      Boban on јун 9, 2025 4:15 am

      Možda ja nisam dobro razumeo predloge za rešenje problema, predlaže se sužavanje traka i još više fizičkih prepreka za usporavanje automobila. Nemojte da zaboravite da govorimo o magistralnom drzavnom putu. Obilaznica koja se gradi neće smanjiti saobraćaj ka fabrikama lociranim u gradu. Žrtve su pešaci. Podzemni prolazi za pešake i kružni tokovi samo za vozila.

      Reply
    Reply To Nenad Cancel Reply

    Grad

    PROMO: U IQOS butiku u Kragujevcu predstavljena kolekcija IQOS × Seletti uređaja – Više od prvog utiska

    октобар 10, 202535

    SETNI SATIRIKON: Imamo pijac koga više nema

    октобар 10, 202539

    KONAČNO OTVORENA GRADSKA TRŽNICA: Da li sve ide u zaborav!?

    октобар 9, 202590

    Nacionalna pokrivenost A1 optičkim internetom, televizijom i vodećim striming platformama — sada je dostupna širom Srbije

    октобар 8, 202550
    Društvo

    TALASANJA NA KRAGUJEVAČKOM UNIVERZITETU: Kako rade naprednjački „pipci”

    Kragujevačke novineаприл 22, 2025

    Dok kragujevački studenti guraju svoju priču i istrajavaju na ispunjenju zahteva upućenih institucijama sistema, između…

    DR JOVANA JOKSIMOVIĆ JOVIĆ, PROFESORKA FAKULTETA MEDICINSKIH NAUKA: Predodređena za nauku i note

    март 28, 2025

    OSOBE SA TREĆIM STEPENOM INVALIDNOSTI BRIGA PORODICE: Ni socijalna pomoć, ni pravo na rad

    јул 2, 2024
    Zapratite nas
    • Facebook
    • Twitter

    Email: redakcija@kragujevacke.rs
    Telefon: 333-111
    Telefon: 333-116
    Telefon: 337-326

    Facebook Instagram
    O nama

    ► Osnivač i izdavač „Javnost” d.o.o., Kragujevac, Branka Radičevića 9
    ► Direktor Gordana Božić
    ► Glavni i odgovorni urednik Miroslav Jovanović
    ► Registarski broj medija: IN000304

    © 2025 Kragujevačke novine. Izrada CMS Solutions.
    • Politika privatnosti
    • Uređivačka koncepcija
    • Impresum

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.