Nastavnici i učitelji stali su uz zahteve studenata i svoje đake, izražavajući i nezadovoljstvo zbog nerešenih problema koji godinama pritiskaju zaposlene u prosveti. U znaku podrške i bunta bio je i veliki protestni skup „Prosvetari za prosvetu” u organizaciji Foruma kragujevačkih škola. Prosvetni radnici su poručili da ih „država uporno ostavlja pred vratima dostojnog života”, ali da ne traže sažaljenje, već poštovanje za obrazovanje, uslove dostojne profesije, bez diskriminacije.
– Zbog toga mi danas ne ćutimo, zbog toga smo ovde svi zajedno, zbog svakog učenika, zbog svakog studenta, zbog svakog učitelja, za škole koje moraju ostati hram znanja, a ne ruševina sistema. Ako danas budemo ćutali, pitaće nas savest gde smo to mi bili. Podržite mladost, podržite studente, podržite njihovu budućnost, poručio je profesor filozofije u Drugoj kragujevačko gimnazije Ivan Karadarević na Đačkom trgu.
U razgovoru za „Kragujevačke” profesor Karadarević podseća da nezadovoljstvo prosvetnih radnika traje već godinama. Od septembra prosvetni radnici u Srbiji su svoj bunt izrazili jednodnevnim skraćenjem časova na 30 minuta, da bi se to u novembru i decembru produžilo na čitavu radnu nedelju. Karadarević navodi da su mnogi protokoli i sporazumi potpisivani između četiri reprezentativna sindikata i predstavnika državnog vrha, ali nisu izražavali stav i volju članstva.
– Štrajk prosvetnih radnika ostaje u jednom trenutku u senci studentskih protesta koji postaju masovni i tada se događa ključni momenat za sve koji su u obustavi rada u prosveti. Prepoznaju se zajednički ciljevi i interesi, priča Karadarević.
Ministarstvo prosvete je prekihulo prvo polugodište u školama sedam dana ranije, a nastavnici nisu mogli da zaključe ocene i odlaze na raspust nezadovoljni zbog ponašanja države koja ne uspeva da reši zahteve studenata.
– U međuvremenu predstavnici sindikata prihvataju predloge o povećanju plata, ali i ponižavajući i protivzakonit deo kojim se direktno diskriminišu prosvetni radnici koji nisu u sindikatu. Zaposleni koji nije član reprezentativnog sindikata dobiće umanjenu jubilarnu nagradu, odnosno 50 posto. A to je samo jedan primer iz ovog sramnog kolektivnog ugovora. Prekršeni su Ustav Srbije, međunarodne konvencije, Zakon o radu, Zakon o diskriminaciji, tvrdi Karadarević.
Potrebne sistemske promene
Problemi u prosveti su brojni i kompleksni, a mnogi od njih potiču iz širokog spektra društvenih, ekonomskih i političkih faktora koji direktno utiču na kvalitet obrazovanja.
– Nekoliko je ključnih problema koji pogađaju prosvetu, a svaki od njih ima duboke implikacije na učenike, učitelje i celo društvo. Nedostatak resursa i loši uslovi rada, oprema, učionice, često neadekvatni fizički uslovi, potcenjivanje profesije, niske plate, visok nivo stresa… Tu su i zakonodavne promene koje menjaju obrazovne politike bez konsolidovanog dijaloga sa učiteljima, učenicima i stručnjacima u prosveti, neravnopravnost u obrazovanju, koje stvara duboke i trajne socijalne i ekonomske nejednakosti. Zatim, zastarelost i neusklađenost sistema sa potrebama tržišta rada, psihološki pritisci i nasilje u školama i mnogi drugi problemi, naglašava Karadarević.
Izlaz iz problema u prosveti, uveren je, zavisi od sistemske promene.
– Kada država i vlast budu obrazovanje postavili na vrh svojih agendi, kada se obrazovanje ne bude posmatralo kao privilegija, već kao pravo svih i kada učitelji dobiju odgovarajuću podršku, siguran sam da će se desiti promena kojoj težimo, smatra Karadarević.
On napominje da je jedno društvo zdravo ukoliko su zdravi njegovi članovi. Degradacija inteligencije i učenih ljudi je posledica ograničenja i nedostatka autonomije, dok privilegije i status pripadaju komfornim strukturama društva bez ikakve moralne ili intelektualne odgovornosti.
Forum – podrška studentima
Profesor navodi da se u školama čuvaju istina, vrlina i znanje. Objasnio je da se obrazovanje ne koristi kao alat za manipulaciju, već kao sredstvo za osnaživanje učenika da postanu svesni i angažovani građani, sposobni da kritički analiziraju svet oko sebe i da se bore za pravdu i jednakost. Istovremeno ova istina zahteva slobodu učitelja da se bore u obrazovnom sistemu, bez straha od cenzure ili represije.
Karadarević je uključen u aktivnosti Foruma kragujevačkih škola, koji od 30. januara okuplja sve srednje i osnovne škole koje su u obustavi rada.
– Forum je nešto što je prirodno formirano u skladu sa događajima i položajem prosvetnih radnika i smatram da je plod potreba svih zaposlenih u prosveti u Kragujevcu, jedno važno lokalno telo solidarnosti. Za sada je to još uvek neformalno udruženje koje pokazuje svoj kapacitet i spremnost i primer je drugim gradovima u Srbiji koji polako dobijaju svoja udruženja prosvetnih radnika ili neke druge asocijacije, kaže profesor Karadarević.
On objašnjava da je Forum distanciran od sindikata, budući da se bavi potrebama svih zaposlenih u školama.
Za studentske proteste kaže da su kritika društva i sistema.
– Ja bih ih pre nazvao festivalom ljubavi, pravde i pripadnosti. Primećujete reakcije svih građana u svakom mestu kuda su studenti prošli. To nije samo emocionalno stanje katarze, već aktivna snaga koja ljudima omogućava da se međusobno povežu i podrže, jer nakon jednog predugog perioda „narkotizacije“, građani prepoznaju svoje unutrašnje potrebe i potencijale i slobodno biraju svoje ponašanje u skladu sa tim, zaključio je Karadarević.
Piše: Gordana Mirović
