„Samo da tetki odnesem lek”, „vraćam se za minut”, „čekam dete iz škole, brzo ću”… Ovo su samo neki od izgovora vozača koji se često parkiraju na trotoarima i „na muke” stavljaju pešake, posebno majke sa bebom u kolicima i starije i osobe sa invaliditetom.
Bahato parkiranje nije tipično kragujevački problem, imaju ga svi gradovi. I društvene mreže su preplavljene fotografijama koje postavljaju građani da skrenu pažnju na nepropisno parkiranje i vozila koja na trotoaru blokiraju prolaz. Građani komentarišu ovu „pojavu”, negoduju ili pravdaju vozače, jedni za problem prozivaju lokalnu vlast i traže više parking mesta, dok se drugi čude zašto jedna porodica mora da ima po dva ili tri automobila…
Preko društvenih mreža glas građana protiv nepropisnog parkiranja daleko se čuje, a samo oni najodlučniji spremni su da konkretnom akcijom pokušaju da promene loše navike vozača. U Kragujevcu je tu „ulogu” preuzela tročlana neformalna grupa građana „Dešavanja u našem gradu” koja je osmislila projekat „Stop neprimerenom parkiranju”.
Inače, ovaj projekat se realizuje u okviru projekta „EU Resurs centar za civilno društvo u Srbiji”, koji podržava EU u Srbiji, a sprovodi Beogradska otvorena škola i partneri.
Automobilima nije mesto na trotoaru
Liderka grupe Jelena Pavlović kaže da su ih na akciju motivisali negativni primeri iz naselja u kojima žive. Ona se i sama, ko zna koliko puta, „saplela” na masivnog četvorotočkaša na trotoaru tokom uobičajene šetnje bebe u kolicima kroz naselja Erdoglija, 21. oktobar i Stara radnička kolonija. Kao „kritičnu tačku” iz naselja koje dobro poznaje izdvaja Obilićevu ulicu, iz pravca solitera „ipsilon” ka OŠ „Stanislav Sremčević”. Trotoari sa obe strane ove ulice su većim delom dana zauzeti nepropisno parkiranim automobilima, zbog čega pešaci moraju da se kreću kolovozom.
Problem je još ozbiljniji ako se ima u vidu da upravo Obilićevom prolazi veliki broj osnovaca na putu do škole. Zbog vozila na trotoarima moraju da prave „slalom” ili prelaze ulicu na mestu gde nema pešačkog prelaza kako bi došli do slobodnog dela trotoara na suprotnoj strani ulice.
Jelena kaže da su ovaj problem uočili i iz nadležnih gradskih službi, pa je nedavno postavljen jedan broj metalnih stubića kod škole „Stanislav Sremčević”, kao i na trotoaru preko puta tržnog centra „Plaza” ka naselju Centralna radionica. Ona je pohvalila ovo rešenje, ali smatra da treba postaviti još takvih prepreka, naročito na početku Obilićeve ulice.
– Posebno nas brine što bahatog parkiranja ima u zonama škola koje treba da budu najbezbednije. Ne treba ni govoriti koliko su đaci u opasnosti kada moraju da zaobilaze parkirana vozila i izlaze na kolovoz gde se izlažu opasnosti od automobila u pokretu, upozorava Jelena.
Ovakvih slučajeva ima i u obližnjoj Daničićevoj ulici, kod solitera „ipsilon”, gde su trotoari postali omiljena parking mesta za vozače kojima teško pada da uđu na neki od parkinga u blizini.
Jelena primećuje da gotovo da nema trotoara, osim onih koji su opasani stubićima, na kojima ne „gospodare” automobili. Široko se „primio” sistem – gde god nađeš zgodno mesto – parkiraj se!
– Bulevar kraljice Marije, naročito u delu naselja Erdoglija, postaje posebno rizična lokacija za pešake kada zbog zauzetog trotoara moraju da pređu na kolovoz, gde je saobraćaj gust i brz. Nepropisnog parkiranja ima i u Vašarištu, kod Kliničkog centra, u naselju Petrovac – kod „Avale”, Bresnici, Beloševcu, zabeležila je Jelena.
Emotivno pisamce umesto kazne
Posle „skeniranja” problema, grupa „Dešavanja u našem gradu” osmislila je rešenje koje se ne bazira na prijavljivanju prekršaja, dolasku „pauka” i kažnjavanju vozača. Taktika građanskih aktivista je drugačija.
Pripremili su najpre kampanju na društvenim mrežama, u kojoj dele video zapis koji prikazuje probleme pešaka zbog bahatog parkiranja.
– Počeli smo da pričamo u javnom prostoru o ovom problemu, da razgovaramo sa vozačima, delimo na društvenoj mreži video spot, da bismo podigli svest ljudi o tome kakve su posledice neprimerenog parkiranja i zbog čega je važno menjati tu lošu naviku.
Drugi korak bio je pravo iznenađenje za vozače koji su zauzeli trotoare.
– Nismo želeli da pažnju usmerimo na sankcije za vozače, već da pokušamo da im se na jedan drugačiji, emotivniji način obratimo i objasnimo zbog čega je važno da promene ponašanje. Počeli smo da im ostavljamo pisamce na automobilima, naš apel da malo razmisle pre nego što zaposednu trotoar sa sva četiri točka, priča Jelena.
Ona nije htela da to bude molba vozačima koju će posle čitanja da pocepaju i bace, već se odlučila za obraćanje koje će da ih „dirne”, kako bi pokušali da se stave u položaj pešaka, ali i da „pisamce” sačuvaju i dele ga dalje „kolegama”. To je apel na ljudskost, da razmisle kada se parkiraju i da ostave mesta za nesmetani prolaz pešaka.
– Mi ne mislimo da su svi ljudi koji se parkiraju na trotoarima bahati, pošto u brzini svakodnevice jednostavno ne razmišljaju da takvim pristupom nekome ugrožavaju život. Zato smo želeli da ih naš mali apel „osvesti” i da imaju obzira prema ljudima koji se kreću trotoarom, kaže Jelena.
U pismu koje ostavljaju vozačima piše sledeće: „Zdravo, ja se zovem, u stvari, ja se više i ne zovem, moja mama me je zvala moje zlato… Pre dve godine se jedan čovek u mom gradu parkirao isto tako kao i Vi sada i moja mama je morala sa mnom da izađe na ulicu. Na nas je naišao automobil koji je vozio mnogo brzo i od tada ja se više ne zovem. Moja mama plače svakoga dana zato što me više nema pored nje, a jadan čovek, koji se samo na trenutak parkirao, nije više dobro, ne može da spava, ne može ni da živi kao pre, stalno misli na mene. Ja ih gledam odozgo i žao mi je i moje mame i tog čike. Zato tebe, koji čitaš ovo moje pismo, molim, kada staneš, pogledaj da li ima mesta da prođu pešaci, roditelji sa decom i bebama u kolicima, invalidi… jer ja ne želim da se ikome više desi ono što se desilo meni. I molim te, kada pročitaš ovo pismo, nemoj da ga pocepaš, stavi ga u kovertu i kada vidiš da se neko drugi parkira sa sva četiri točka na trotoaru, ostavi mu ispod brisača da i on pročita. Hvala Vam…”
– Aktivisti su stavljali pisma na šoferšajbne automobila i nisu imali nikakve neprijatnosti. Štaviše, vozači su raspoloženi da nas saslušaju, da popričaju, iako su nas na društvenim mrežama mnogi upozoravali pred početak akcije rečima da će neko da nas bije. Kada nam vozači priđu i pitaju – koji je problem, mi ih zamolimo da samo pročitaju naše pismo. Bilo je situacija i da nam se vozač izvinjava zbog parkiranja na trotoaru. Trudimo se da im ljubazno objasnimo koje su opasnosti od bahatog parkiranja, ko je sve zbog toga ugrožen, da bi sledeći put razmislili gde se parkiraju, ma koliko bili u žurbi, ističe Jelena.
U akciju deljenja pisma za vozače uključili su se mnogi građani koji su akciju podržali na društvenim mrežama.
– Bez pisamceta u tašni više ne krećem u šetnju sa bebom po gradu. Uspehom ću smatrati ako samo jednog vozača ubedim da sledeći put kada se parkira na trotoaru pomisli na mame sa dečijim kolicima, na starije ili osobe sa invaliditetom, decu.
Jelena je najavila da će pisma biti podeljena udruženjima osoba sa invaliditetom i svim zainteresovanim građanima koji će ih dalje deliti vozačima.
Postoji i kompromisno rešenje
U NG „Dešavanja u našem gradu” prave razliku između bahatog i „običnog” parkiranja na trotoaru, iako takva podela nije korektna po slovu zakona, budući da su oba prekršaji koji se kažnjavaju.
– Bahato parkiranje je kada se automobil sa sva četiri točka parkira na trotoaru, tako da nema prostora za prolaz pešaka, pa moraju da nastave kretanje ulicom, a po zakonu pešak je kriv ako ga udari automobil na putu, zato što je izašao na kolovoz, podseća Jelena.
S druge strane, „obično” parkiranje je kada vozač samo sa dva točka zauzme trotoar, dok su druga dva na kolovozu i ostaje dovoljno prostora za prolaz pešaka. To je kompromisno rešenje koje bi moglo da zadovolji i pešake i vozače, sve dok se pešacima ne vrati puni „suverenitet” nad trotoarima.
U NG „Dešavanja u našem gradu” očekuju više reda na trotoarima, posebno u zonama škola. Apeluju na pojačane kontrole saobraćajne i komunalne milicije, kao i da vozila „oko sokolovo” konačno počnu da rade u Kragujevcu.
ODLOŽEN POČETAK PRIMENE NOVOG SISTEMA NAPLATE PARKIRANJA
„Oko sokolovo” od naredne godine
Vozila poznata kao „oko sokolovo” po odluci Skupštine grada počeće sa radom 1. juna 2025. godine. Za ovu svrhu 2023. kupljene su tri vozila marke „tojota”, ali je početak planiran za 1. jun 2024. odložen godinu dana.
JKP „Šumadija” je obrazložila zahtev za odlaganje planiranog roka jer su u toku postupka nabavke opreme „podneti zahtevi za zaštitu prava ponuđača”, što je dovelo do produženja roka za početak primene sistema naplate i kontrole parkiranja putem mobilnog video nadzora.
Piše: Gordana Mirović