U moru različitih proizvoda kozmetičke industrije, reklama, saveta stručnjaka i influensera, zaboravlja se na ono što je suštinski bitno, a to je da ono što nanosimo na telo treba da bude što prirodnije. Bojana Marković, po profesiji molekularni biolog, koja je studije završila u Strazburu (Francuska), pre nekoliko godina je odlučila da se vrati u Kragujevac, udala se, dobila dete i počela da radi. Na proizvode koje je počela da pravi prenela je znanje stečeno na studijama, ali i tradicionalno znanje naših baka.
– Moja baka je pravila razne kreme i meleme, otuda dolazi ideja za moju kozmetiku. U ponudi imamo kreme (za žene i muškarce), napravljene prvenstveno od goveđeg loja, jojoba ulja i tamjana. Takođe, imamo kremu od goveđeg loja, burbon vanile, karanfilića i sličnih prirodnih začina. U ponudi je i čvrst balzam za telo, za lice i usne (SOS stik), koji je namenjen za sve, čvrst šampon i regenerator za kosu i pasta za zube, navodi Bojana.
Za sve – od beba do baba
Cela linija proizvoda nastala je zahvaljujući Bojaninom sinu, jer je htela da od prvih dana zna kakve sastojke mu nanosi na kožu i da u njegovu negu uvede što prirodnije proizvode.
– Ideja da pokrenem ovaj brend počela je iz ljubavi prema sebi, koži svog deteta, prirodi i zdravlju. Počelo je kao želja da svom detetu i porodici pružim ono najbolje, a vremenom je postalo misija – stvarati negu koja je bliska prirodi i našem telu, kaže Bojana.
Sve kreme su za celo telo, mogu da se koriste i za lice i bogate su nutritijentima i savršeno kompatibilne sa ljudskom kožom.
– Svaki naš proizvod je prirodni i domaći. Najpre goveđi loj, njega uzimam od poljoprivrednika i sama ga prerađujem. Znam da je čist proizvod, a ostalo su organski proizvodi – jojoba, ricinusovo ulje… NJih je teško naći u Srbiji, pogotovo eterična ulja i prirodne mirise. Do sada sam sve uglavnom uvozila iz Francuske. Jeste da mi ispadne skuplje, ali za svaki proizvod mogu da garantujem, tvrdi sagovornica.
Njena kozmetika je prirodna jer isključivo koristi sastojke dobijene iz prirodnih izvora, bez sintetičkih dodataka, konzervansa ili veštačkih mirisa. Glavne sirovine uz goveđi loj, jojobino i ricinusovo ulje su tamjan i lekovite biljke poput smilja, hibiskusa, nevena, bokvice i ruže. Proizvodni proces je ručni, u malim
serijama, kako bi sačuvali sve korisne osobine sastojaka. Najtraženiji proizvodi iz ove linije su balzami za negu lica i tela, kao i kreme na bazi goveđeg loja sa tamjanom i lekovitim biljem.
– Ove supstance su bogate hranljivim materijama, dubinski hidriraju kožu i imaju izuzetna regenerativna svojstva zahvaljujući kombinaciji loja, ulja i biljnih ekstrakata, navodi Bojana.
Proces pravljena proizvoda traje od nekoliko dana do nekoliko nedelja, zavisno od vrste proizvoda i vremena potrebnog za maceraciju biljaka (proces namakanja čvrstih materijala u tečnosti kako bi se iz njih izvukli željeni sastojci – prim.aut.). Prerada goveđeg loja je najizazovnija, jer je zahtevna i duga.
– Loj se sitno secka. Mora bar jednom dnevno da se čisti, a ukupno treba da ima minimum četiri čišćenja, a nekada to bude i sedam, kako bi bio bez vode, prljavština i sukrvice. Kada loj bude potpuno čist, dodaje se jojobino ili ricinusovo ulje u zavisnosti od tipa kože, tamjan i lekovito bilje. Kada se sve to „izmiksujeˮ sledi pakovanje u boce, objašnjava naša sagovornica.
U proizvodnji izbegava korišćenje sulfata, sintetičkih mirisa i boja, jer mogu izazvati iritacije i dugoročno narušiti zdravlje kože. Koji su delotvorni sastojci preparata? Goveđi loj hidrira, hrani i obnavlja kožu, jojobino ulje po svom sastavu i strukturi je najsličiniji ljudskom sebumu, što omogućava dobru moć upijanja, ricinusovo ulje prodire u najdublje slojeve kože, efikasno je za hidrataciju i zaceljivanje rana, a pomaže i u regeneraciji. Zatim, tamjan deluje antiupalno i podmlađuje kožu, smilje je poznato po svojim moćnim regenerativnim svojstvima, a Grci su ga smatrali simbolom besmrtnosti, neven smiruje i regeneriše osetljivu kožu.
– Verujem u moć prirode i trudim se da koristim samo čiste, sirove sastojke. Svi proizvodi se ručno izrađuju u našoj maloj kućnoj radionici. Proizvodi se pakuju u ekološki prihvatljivu ambalažu – staklene posude, aluminijumske kutije i papirne tube, kako bismo smanjili plastični otpad.
Ovu kozmetiku mogu da koriste svi od beba do starijih osoba, odnosno svi ljudi koji vode računa o zdravlju svoje kože, cene prirodne sastojke i imaju ekološku osvešćenost.
Nega kože bez rizika
Najveći izazovi u proizvodnji prirodne kozmetike u poređenju sa konvencionalnom su ograničen rok trajanja proizvoda, obezbeđivanje kvalitetnih sirovina i stabilnost bez sintetičkih konzervansa.
– Edukacija kupaca o prednostima prirodnih sastojaka je ključna, jer mnogi očekuju da prirodni proizvodi imaju iste karakteristike kao industrijski obrađeni. Treba „otvoriti svetˮ ljudima zašto valja koristiti prirodnu kozmetiku, zašto je zdravije naneti na kožu nešto prirodno nego hemikalije i drogerijske proizvode, objašnjava Bojana.
Što se tiče trendova u industriji prirodne kozmetike, sve je veća potražnja za održivim i ekološkim proizvodima i vraćanje tradicionalnim recepturama. Prirodni proizvodi su bogati vitaminima, mineralima i antioksidansima, pomažu u regeneraciji, smanjenju upala i održavanju zdravlja kože na duže staze.
– Ja se vodim time da je manje ustvari više. Najvažnije prednosti korišćenja prirodnih sastojaka u kozmetici su to što neguju i hrane kožu bez rizika od štetnih hemikalija što, takođe, znači da ne remete naš hormonski balans, tvrdi Bojana.
Sa potencijalnim nedoumicama potrošača oko prirodne kozmetike, sagovornica kaže da je transparentnost ključ i da zato deli informacije o sastojcima, njihovim prednostima i načinu proizvodnje i na Instagram stranici.
Kupci su oduševljeni prirodnim mirisima, bogatom teksturom i efektima na kožu. Mnogi primećuju poboljšanje stanja kože već nakon prvog korišćenja.
Bojana planira širenje asortimana, uvođenje novih formulacija i edukativnih programa o prednostima prirodne kozmetike. Vidi sebe kao osnivača radnje i radionice prirodne kozmetike, gde će moći da izlaže i deli recepte sa ljudima svih generacija.
Poručivanje proizvoda je preko Instagram stranice kosma_organics.
PIŠE: Maja Đorđević