„Naučna kuhinjica” je dokaz da nauka ne mora da bude dosadna. To je program koji postoji u Beogradu, Požarevcu i Smederevu, a od septembra prošle godine realizuje se i u Kragujevcu. Ova radionica nastala je kao ideja profesora sa Beogradskog univerziteta, sa namerom da približi prirodne nauke (fiziku, hemiju i biologiju) deci uzrasta od pet do deset godina, a ceo program je podržao Fond za inovacionu delatnost.
Predavači u kragujevačkoj „Naučnoj kuhinjici” su Jovana Bugarinović, doktorka hemijskih nauka, učiteljica Aleksandra Krunić i vaspitačica Jelena Golubović. Radionica traje godinu dana, prvih šest meseci traje osnovni (posle kojeg „naučni kuvari” dobijaju sertifikate), a nakon toga sledi napredni nivo.
Na osnovnom nivou mali naučnici se bave pojavama kao što su rastvorljivost, gustina, elektricitet, magnetizam, hemijske reakcije, dok na naprednom nivou uče od elemenata na zemlji i njihovim svojstvima, preko sistema ograna ljudskog tela, pa sve do hemije i fizike u svemiru.
Časovi se održavaju jednom nedeljno i traju 75 minuta. Grupe čine do deset polaznika i one su podeljene po uzrastu na predškolce i školarce, jer se različito pristupa obradi sadržaja.
Program je nadogradnja i nastavak onoga što deca nauče na redovnim časovima, a pritom imaju mogućnosti za izvođenje praktičnih eksperimenata, na kojima vežbaju pažnju, koncentraciju, motoriku, logičko razmišljanje i kritičke stavove.
Svaka „naučionica” se sastoji iz uvodnog dela u kojem pričaju na određenu temu, zatim sledi eksperimentalni deo gde učenici uz pomoć licenciranih edukatora samostalno izvode eksperimente i gde edukatori izvode pokazne eksperimente, na kraju radionice učenici primenjuju i proveravaju naučeno kroz pitanja ili društvene igre koje su specijalno osmišljene za radionicu.
– U „Naučnoj kuhinjici” deca uče o osnovama prirodnih nauka – hemije, fizike i biologije. To su neke obične stvari oko nas koje stavljamo u centar zbivanja, kaže član tima „Naučne kuhinjice” učiteljica Aleksandra Krunić.
Dečiju pažnju privlače i zanimljivim nazivima radionica, pa tako se neke od njih zovu „Sezame, rastvori se!” na kojima se uči o smešama i rastvorima, o gustini su učili na radionici „Morem plovi brodić”, a kreme su pravili na „Mirišljavoj radionici”.
Polaznici kažu da najviše dolazeu radionicu zbog eksperimenata. Učenik Alek kaže da mu je najzabavniji eksperiment bio „upali-ugasi”, dok Una tvrdi da je njoj omiljen eksperiment sa balonima, a Vuk dodaje da mu je najzanimljivije bilo kada su pravili „vulkan”.
– Volim da dolazim u „Naučnu kuhinjicu” zbog eksperimenata i znanja koja tamo stičem, kaže učenica Brana.
Laboratorija je potpuno opremljena materijalom i instrumentima, a na početku kursa svaki „naučni kuvar” kupuje ranac sa praktikumima, mantilićem i naočarama.
– Za jednog naučnog kuvara je, pored opreme, potrebno dobro raspoloženje, želja za istraživanjem, mašta i razdraganost, kaže učiteljica.
U okviru „Naučne kuhinjice” postoji i organizovanje dečijih rođendana sa drugačijim konceptom nego u igraonicama. Proslava traje dva sata, a slavljenik i gosti se prerušavaju u „naučnike” (oblače bele mantile, stavljaju naučne naočare). Prvih sat i petnaest minuta se izvode eksperimenti prema scenariju koji slavljenik odabere, a ostatak vremena služi za posluženje i žurku.
Aleksandra kaže da je deci na rođendanima najinteresantniji eksperiment bio „naučna magla” za koji se koristi suvi led, koji u dodiru sa vodom stvara paru, a dodavanjem deterdženta izlazi sapunica koja proizvodi dim.
Zaokupiti dečiju pažnju i uvežbati motoriku je zaista veliki izazov. Deci je potrebno da sami svojim prstima opipaju instrumente i da svoju motoriku i koncentraciju vežbaju na jedan drugačiji način.
– Ono što je deci najzanimljivije je to što sami dodiruju instrumete kojima je opremljena laboratorija, samostalno ih koriste i prave eksperimente, kaže Aleksandra Krunić.
„Naučna kuhinjica” nalazi se u Ulici Nikole Pašića 17a, prvi promotivni čas je besplatan, a članarina na mesečnom nivou je 5.600 dinara. Zainteresovani mogu da se prijave preko društvenih mreža ili na telefon 0652238583.