Raskopane gradske ulice, uključujući i najprometnije saobraćajnice, svakodnevna su slika u Kragujevcu, koja ne samo da otežava kretanje, već i ozbiljno ugrožava bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Izvesno je da ulice niko ne raskopava iz dokolice ili obesti, već iz preke potrebe za infrastrukturnim uređenjem. Da bi korist od toga bila dugoročna, građani bi trebalo da imaju razumevanja za neprijatnosti i razne smetnje prilikom kretanja i „preskakanja” rupa, ali ne na duge staze. Sve prepreke bi trebalo da budu uklonjene i radovi završeni u što kraćem roku. Svedoci smo da, nažalost, nije tako.
Nadležnost „upravljača puta”
Već mesec dana, raskopane su ulice u najužem centru grada, a učesnicima u saobraćaju nisu obezbeđeni privremeni bezbedni uslovi za kretanje. I vozači i pešaci nailaze na raskopane deonice koje nedeljama, ponekad i mesecima, ostaju neuslovne za bezbedno korišćenje. Saobraćajni znaci za oprez ili privremeni znaci često nedostaju, dok manjak jasno obeleženih staza stvara dodatni haos i nesigurnost.
Suženje kolovoza, rupe na putu i neuobičajene prepreke postaju svakodnevni izazovi za sve učesnike u saobraćaju. Vozači su primorani da manevrišu na malom prostoru i u opasnim uslovima, na taj način dovodeći i sebe i pešake u potencijalnu opasnost. Pešaci su primorani da silaze sa trotoara na kolovoz, a da im za to nije obezbeđen bezbedan prolaz.
Nezadovoljstvo svih učesnika u saobraćaju zbog ovakve situacije potpuno je opravdano, rizik od nezgoda je veliki i nikome ne ide u prilog.
Postalo je pravilo da čim krenu neki radovi na ulicama počne najpre da se širi talas gneva po društvenim mrežama, a potom se preliva među „običan svet”, odnosno one koji ne žive na Tviteru ili Fejsbuku, ali vide šta se dešava. Žale se uglavnom zbog toga što moraju da gaze po blatu ili da preskaču rupe, dok vlasnici radnji uz ulice gde se izvode radovi trpe štetu jer mušterije ne mogu da priđu do njih.
Ovo je bio povod da se obratimo Gradskoj upravi za komunalne poslove, odnosno članu Gradskog veća za komunalnu delatnost Stefanu Jovanoviću i zatražimo odgovore na nekoliko pitanja vezanih za izvođenje radova na gradskim ulicama.
Prvo smo pitali koliko je trenutno raskopanih ulica u gradu i koje su to ulice, ali je objašnjeno da je po Zakonu o putevima „u nadležnosti Upravljača puta praćenje stanja putne mreže, tako da JKP ’Šumadija’ kao upravljač puta poseduje informacije o broju i ulicama koje su raskopane”.
Ni kod „Upravljača puta” nismo bolje prošli što se tiče odgovora. Objašnjeno je da postoji propisana procedura koja podrazumeva da se pošalju pitanja nadležnom rukovodiocu koji ga šalje službi koja ima te podatke. Pošto služba mora da obavlja i tekuće poslove, ne može u kratkom roku da odgovori na pitanje, nego mora da se sačeka. Nakon što napišu odgovor, ponovo ga vraćaju rukovodiocu koji ga je poslao, a ovaj ga prosleđuje direktoru koji treba da da „zeleno svetlo” za slanje. Ukoliko je sve kako treba, odgovor se opet vraća onom rukovodiocu s početka priče, a ovaj ga dostavlja na adresu redakcije koja je postavila pitanje.
Sve u svemu, ovo može da potraje, pa je predlog osobe kojoj je prosleđeno pitanje bio da se sačeka bar 15 dana i tekst odloži za naredni broj.
Kopanja staju 1. decembra?
Međutim, mnogo lakše je bilo prošetati gradskim ulicama i zabeležiti gde je sve raskopano, nego zvaničnim putem doći do odgovora, pa smo to i učinili. Na listi su se našle sledeće ulice: Crvenog barjaka, Nikole Pašića, grada Sirena, vojvode Putnika, kralja Milana četvrtog, potporučnika Govedarice i ko zna gde još.
Inače, Gradska uprava za komunalne poslove „izdala je rešenja za raskopavanje javnih površina za izgradnju vodovodne, kanalizacione i atmosferske mreže i za polaganje optičkih kablova, uz napomenu da se izvode radovi i na hitnim intervencijama”.
Objašnjeno je i da je odlukom o komunalnom redu zabranjeno raskopavanje javne površine u periodu od 1. decembra do 28. februara, kao i za vreme obeležavanja praznika kao što su Dan grada, Oktobarske svečanosti i drugo i to javnih površina koje su u funkciji proslave. Shodno navedenoj odluci, izdato je rešenja za raskopavanje do prvog 1. decembra, podrazumeva se, ove godine.
– Izuzetno Gradska uprava nadležna za komunalne poslove može da odobri raskopavanje i u periodu u kome to nije dozvoljeno, ukoliko postoje opravdani razlozi za to i ako vremenski uslovi omogućavaju raskopavanje, uz obavezu investitora da odmah, bez odlaganja, raskopanu površinu dovede u stanje koje je neophodno za bezbedno odvijanje saobraćaja i održava je kamenim materijalom do sticanja uslova za postavljanje završnog sloja.
Nakon što se obavi stručni nadzor i ispita zbijenost tla „Upravljač puta” (JKP „Šumadija”), postavlja završni sloj i vraća raskopane površine u normalno stanje, odmah po završetku radova, a najkasnije u roku od trideset dana od završetka radova,
Na pitanje u čijoj je nadležnosti kontrola radova i bezbednosti učesnika u saobraćaju u delu grada gde se izvode radovi i da li su preduzete mere da se osigura bezbednost pešaka, odgovoreno je da je izvođač radova dužan da organizuje gradilište na način kojim će obezbediti pristup lokaciji, da obezbedi nesmetano odvijanje saobraćaja i zaštiti okoline za vreme trajanja građenja.
O tome koliko su raskopane ulice bezbedne za učesnike u saobraćaju mogu da prosude oni sami, kao i da li su bezbedne kada se završe radovi i ponovo asfaltiraju ili postave behaton ploče, koje često nisu stabilne, pa se to obije o glavu ili ruke i noge onima koji tu svakodnevno prolaze.
Piše: Gordana Božić