Svakodnevna je pojava da je u saobraćajnom špicu, kada zaposleni kreću ili se vraćaju s posla, nemoguće dobiti dispečersku službu bilo kog taksi prevoznika, a kamoli slobodno vozilo. Ista je situacija i kada je loše vreme, pada kiša ili sneg, a taksija nema ni na vidiku. Sa druge strane, oni koji bi da otvore ili već imaju firmu za taksi prevoz ne mogu da dobiju dozvole za vozila, a na listi čekanja trenutno je 131 zahtev za izdavanje ove dozvole.
Među njima je 19 njih koji su predali zahtev još pre četiri godine. Jedan od kandidata, kome je ovo jedini način da sebi obezbedi posao, kaže da se od 2021. godine do sada pomerio samo za 12 mesta, što, po njegovom mišljenju, znači da su godišnje samo tri vozila dobijala dozvolu za taksi prevoz. Postoji sumnja da su pojedini, ipak, uspevali da svoja privatna vozila „uguraju” u neku taksi službu, jer ovaj posao donosi prilično dobar profit vlasniku, ali zvanična potvrda o tome, naravno, ne postoji.
Obećanje za prvih 50
Naš sagovornik je više puta odlazio u Gradsku upravu za komunalne delatnosti, u Službu za saobraćaj, ne bi li dobio bilo kakvu informaciju koliko još treba da čeka, ali uzalud. Krajem prošle godine neko od službenika mu je rekao da će prvih 50 sa liste do proleća biti „namireno” dozvolama, ali to se ni do kraja leta nije dogodilo.
Razlog je, po svemu sudeći, činjenica da je od 2018. godine na snazi Odluka o optimalnom broju vozila u gradu po kojoj je jedan taksi opslužuje 450 stanovnika.
Optimalan broj taksi vozila na ulicama Kragujevca obaveza je koju je propisao Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Pored toga, prvi put je urađen Elaborat optimalnog organizovanja taksi prevoza, za period od 2019. do 2024. godine, a taj posao bio je poveren stručnjacima Visoke tehničke škole strukovnih studija u Kragujevcu i Visoke tehničke škole u Nišu.
Po važećim pravilima u Kragujevcu je optimalan broj taksi vozila u odnosu na broj stanovnika. Između ostalog, Elaborat je definisao čitav niz zadataka, izvršena je analiza postojećeg sistema prevoza putnika u realnom vremenu i predložene mere koje mogu da unaprede ovaj sistem u Kragujevcu i prevoznicima omoguće fer pristup tržištu i efektno poslovanje. Zbog toga je razrađen sistem ograničenog ulaska koji određuje optimalan broj taksi vozila u saobraćaju.
Elaborat je pokazao da u gradu postoji optimalan broj taksi vozila u odnosu na broj stanovnika. Preporuka je između 574 i 634 vozila, a najoptimalniji broj je 602 vozila.
Istraživanja koja su rađena za potrebe Elaborata pokazala su da je u sistemu od ukupno 682, aktivno 642 vozila, i ima preko hiljadu vozača.
Dužina vožnje sa putnicima iznosi 2,75 kilometara. Ukupna prosečna kilometraža jednog vozila godišnje je oko 70.350 kilometara. Taksisti nedeljno ostvare prihod od oko 22 miliona, a godišnje oko 1,2 milijarde dinara. Prosečan trošak po jednom vozilu godišnje iznosi više od dva miliona dinara. Ono što je interesantno i što je mnoge iznenadilo jeste podatak da je tokom 1.260 snimljenih vožnji pređeno oko 23.000 kilometara, a naplaćeno je 10.800 kilometara, ili svega 46 posto. Praktično 54 posto su nenaplaćene vožnje, odnosno vožnje bez putnika, što pokazuje da efikasnost nije na dobrom nivou.
Ovaj dokument oročen je do 2024. godine, pa se postavlja pitanje da li je urađen novi i kakve novine donosi u ovoj oblasti.
Naime, na zahtev Taksi komore tražena je izrada novog elaborata o optimalnom broju taksi vozila u gradu, pošto je važeći istekao prošle godine, ali sa smanjenim brojem vozila, s obzirom da se smanjio broj stanovnika po poslednjem popisu u odnosu na onaj iz 2011.
Pitanja i odgovori
Saša V. Marković, predstavnik Ugovorne privredne taksi komore i direktor Regionalnog centra Kragujevac, u aprilu ove godine govorio je za „Kragujevačke” o problemima taksista u gradu, u ime 80 posto taksi preduzetnika i tom prilikom je izjavio da Skupština grada treba da razmatra dodatno angažovanje taksi vozila, ali da se taksisti tome protive.
– Nećemo dozvoliti da se povećava broj taksi vozila u Kragujevcu, van broja koji je određen gradskim elaboratom. Sumnjamo da neko pokušava da se „umulja” na naše tržište, pod izgovorom da kada pada kiša građani ne mogu da dođu do vozila, rekao je tada Marković.
Novim elaboratom stručnjaci za ovu oblast izračunali su da je gradu potrebno 594 vozila ili osam manje u odnosu na 2019.
O ovoj temi zatražili smo da razgovaramo sa nadležnima iz Službe za saobraćaj, ali je odavno postala praksa da se pitanja dostave mejlom, a odgovori kad i ako stignu. Ovom prilikom čekali smo ih „samo” dve nedelje.
Na pitanje koliko je taksi dozvola za vozila izdato u prethodne tri godine, a koliko od početka ove odgovorili su da je od 2023. do sada izdato ukupno 559 taksi dozvola, odnosno 133 u ovoj godini. Uz to je usledilo i objašnjenje da je ovaj broj dozvola izdat po različitim osnovama: za novo vozilo, za zamensko vozilo, zatim zamena taksi dozvole usled promene podataka, za vozila kojima je taksi dozvola istekla više od 15 dana.
Pitali smo i koliko u gradu ima taksi vozila i da li postoji potreba da se menja odluka o broju taksija?
U odgovoru je navedeno da u gradu ima 602 vozila i da je za potrebe unapređenja taksi prevoza grad Kragujevac izradio Elaborat o taksi prevozu kojim je predložen optimalan broj taksi vozila, kao i pravila za dobijanje taksi dozvole.
Ima li potrebe za većim brojem taksi vozila, s obzirom da je u određenim periodima (kada su vremenske nepogode ili u špicu) nemoguće dobiti taksi prevoz?
-Na osnovu informacija dobijenih od samostalnih taksi vozača, kao i preduzetnika, udruženja i društava, broj aktivnih taksi vozila – vozila u radu u toku dana kreće se od 350-400. Drugim rečima, u toku dana nikad nema 602 vozila u radu, kako je to predviđeno zaključkom Gradskog veća, iz raznih razloga: kvar vozila, privremena sprečenost vozača da vozi, itd.
S obzirom da je na listi čekanja za dobijanje taksi dozvole za vozilo 131 kandidat, neki od njih su od 2021. godine na listi, ima li izgleda da ih skorije dobiju?
– Taksi dozvole za vozilo kandidatima se izdaju kada se steknu uslovi, odnosno kada broj taksi dozvola za vozila padne ispod 602, u cilju popunjavanja ukupno prevdiđenih vozila u skladu sa aktima grada.
Ne bi bilo čudo da se novom Odlukom smanji broj taksija u gradu, jer prethodna studija koja reguliše ovu oblast, kako je već navedeno, istekla je prošle godine, a već je traženo da se uradi nova sa smanjenim brojem vozila, s obzirom da se smanjio broj stanovnika po poslednjem popisu u odnosu na onaj iz 2011. godine.
PIše: Gordana Božić
