Na dvodnevnom regionalnom takmičenju učeničkih kompanija u Kragujevcu učestvovala su 39 srednjoškolska tima iz centralne i jugozapadne Srbije. Oni su ponudili svoje proizvode i usluge, a žiri je ocenjivao njihove kompanijske izveštaje, prodajne veštine i jedinstvenost ponude. Pobednik iz jugoistične Srbije je kompanija Tehničke škole „Izudin Šušević” iz Novog Pazara, dok su „Opančići” iz Prve kragujevačke gimnazije najbolji u centralnoj Srbiji.
Učenička kompanija je najpoznatiji program „Dostignuća mladih” i traje tokom cele školske godine. Učenici koji su „zaposleni” u ovim kompanijama stiču znanja o tržišnoj ekonomiji i preduzetništvu i svoju kompaniju vode od osnivanja do zatvaranja. Mladi imaju priliku da javnosti pokažu proizvode i usluge koje su razvijali tokom godine, ali i da „odmere snage” sa svojim vršnjacima.
Najbolje kompanije učestvovaće na nacionalnom finalu u Beogradu, a pobednici će predstavljati Srbiju na evropskom takmičenju, u julu ove godine na Siciliji.
„OPANČIĆI” IZ PRVE GIMNAZIJE PRVI U CENTRALNOJ SRBIJI
„Moravac” za početnike
Iz Prve kragujevačke gimnazije svoj proizvod je predstavila kompanija „Opančići”. NJihov tim čine učenici drugog razreda Marko Bogićević, Lena Stanković, Pavle Novaković i prvog razreda Bogdan Dunjić i Đurđa Jevtić i međusobno su podelili direktorske uloge.
– Naš projekat je zamišljen da spoji nešto što se retko spaja, a to su tehnologija i tradicija. Napravili smo podlogu koja uči ljude da igraju osnovne korake „moravca”, a planiramo da uvrstimo ostala kola i plesove iz drugih država, objašnjava Marko Bogićević.
On kaže da trenutno učestvuju na još jednom takmičenju na kojem koriste ovu ideju i da su projekat relativno brzo osmislili, jer njegove drugarice treniraju folklor, pa su tako hteli da kreiraju zabavniji način učenja tradicionalnih igara.
Trebalo im je oko dva meseca da smisle kako će „podijum” za igru da izgleda. Kako se u svakom ozbiljnom istraživanju prvo pravi prototip ideje, tako su i gimnazijalci najpre napravili model, a kasnije i pravu podlogu.
Marko kaže da se „podijum” sastoji od kontrolora za podlogu, kao i od pločica koje reprodukuju zvuk, tako označavaju koje polje treba da pusti određenu boju. Na podlozi postoje plava i crvena polja, koja označavaju levu i desnu nogu. „Direktori” su imali svoja zaduženje u radu, ali su bili upućeni u svaki deo posla.
– Planiramo da proizvod plasiramo u teretane, zato što su studije pokazale da pola sata igranja kola može da sagori četiristo kalorija, ali preporučićemo ih i nastavnicima fizičkog vaspitanja koji uče đake ovoj veštini, objašnjava Marko.
„ HEALTHY DOG”, TRGOVINSKO-UGOSTITELJSKA ŠKOLA „TOZA DRAGOVIĆ”
Keksići za pse
– Naša kompanija se bavi proizvodnjom potpuno organskih keksića za pse. S obzirom na to da smo ugostiteljska škola, odlučili smo da od otpada koji ostane u školskoj kuhinji, napravimo pseće keksiće koji će biti zdravi, objašnjava generalni direktor kompanije Željko Đorđević.
Tim ove škole čine đaci ugostiteljskih smerova i to učenici trećeg razreda Vanja Raičević, Bojana Banković, Sava Radivojević i učenici drugog Natalija Lazarević i Željko Đorđević, koji su među sobom podelili zaduženja generalnog direktora, direktora finansija, osobe za marketing, direktora proizvodnje i menadžera dizajna.
S obzirom na to da se u ovoj školi obrazuju kuvari, u kuhinji ostane mnogo organskog otpada (kore jabuka, bundeva, šargarepa, ljuske od jaja…), pa su ugostitelji odlučili da pametno iskoriste ostatke i došli su na ideju da naprave hranu za pse. Kako kažu, keksići su organski, bez aditiva, boja i dodatih aroma, a mogu da ih jedu i psi koji imaju dijabetes.
– Hrana je pogodna za sve vrste pasa, kao i za one koji su bolesni. Ovi keksići su dodatak ishrani i koriste se tri-četiri puta nedeljno kao „nagrada”. Planiramo da proizvod ponudimo veterinarskim ustanovama i prodavnicama hrane i opreme za pse, kaže Željko.
(foto: Toza Dragović)
„CALM & GLOW”, „NIKOLA TESLA” BATOČINA
Kozmetika za smirenje
– Bavimo se proizvodnjom kozmetičkih proizvoda na bazi lanenog semena, ašvagande i lavande, kaže generalna direktorka kompanije Milica Stojanović.
Njihova ekipa se sastoji iz četiri člana i čine je učenici četvrtog razreda – generalna direktorka Milica Stojanović i direktor marketinga Aleksandar Stojanović, kao i učenica trećeg razreda Katarina Ristić (direktorka finansija) i učenica drugog razreda Jana Radomirović (direktorka proizvodnje).
Pre nego što su osmislili ovaj proizvod, a na osnovu ankete koju su sproveli, saznali su da je veliki broj mladih, ali i žena anksiozno i pod stresom, pa su došli na ideju da osmisle proizvod koji će proizvesti osećaj relaksacije i blagostanja posle napornog dana. Milica objašnjava da njihov proizvod ne leči anksioznost i depresiju, već samo pruža ugođaj posle korišćenja kozmetike.
Tim ove škole ima „tradiciju” prozvodnje kozmetičkih proizvoda, tako što su prošle godine na ovom takmičenju predstavili šampon za brži rast kose. Na ideji za novi proizvod bavili su se više od mesec dana i želeli bi da se i nakon takmičenja bave time.
Kako su došli na ideju da osmisle baš ovaj proizvod, Milica objašnjava polazeći od svog primera i kaže da je anksioznost sprečavala da radi stvari koje voli i da je to bio razlog zašto se prebacila iz medicinske škole u ovu koju trenutno pohađa, a da je ideja za ašvagandu potekla od člana njenog tima Aleksandara Stojanovića, koji izuzetno voli indijske biljke.
– Spojem Aleksandrovog znanja i mog ličnog iskustva nastala je naša kompanija, kaže Milica.
Proizvodi mogu da se nađu na njihovom sajtu i mogu da se poruče preko instagrama, fejsbuka, tvitera ili tiktoka.